Doorgaan naar artikel

A-ware-programma AH-zuivel krijgt topbeoordeling

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Rond 300 melkveehouders leveren melk die verwerkt wordt tot Albert Heijn-producten met het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-logo. - Foto: ANP

Rond 300 melkveehouders leveren melk die verwerkt wordt tot Albert Heijn-producten met het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-logo. - Foto: ANP

In het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma, waarin 300 melkveehouders exclusief duurzame melk voor Albert Heijn leveren, zijn nieuwe mijlpalen bereikt.

Dat meldt Royal A-ware. Zo is het programma door voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal beoordeeld als Top bedrijfslogo, de hoogst haalbare score. Daarnaast is het zuivelassortiment bij de supermarktketen uitgebreid, waardoor nieuwe melkveehouders konden toetreden.

Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten informeert en adviseert bij het maken van duurzame keuzes. De organisatie beheert het Platform Keurmerkenwijzer waarop alle keurmerken voor duurzaamheid te vinden zijn die op voedselproducten staan afgebeeld.

Duurzamere keuze

Ika van de Pas, directeur Milieu Centraal: “Wij beoordelen alle beeldmerken voor duurzaamheid in de Keurmerkenwijzer op onafhankelijke wijze, zodat consumenten zelf kunnen zien waar een keurmerk voor staat. Het logo van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma is in onze Keurmerkenwijzer als Top bedrijfslogo erkend. Een bedrijfslogo behoort tot de top als het voldoet aan een strenge, betrouwbare controle en ambitieuze eisen op gebied van milieu, dierenwelzijn of mens en werk.” Milieu Centraal vindt het belangrijk dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor een beter milieu en consumenten een duurzamere keuze bieden.

Premie van 5 cent per liter

Met het programma realiseren Royal A-ware en Albert Heijn een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten. Het aantal melkveehouders dat in dit programma meedoet, is met 10% toegenomen. Inmiddels leveren rond 300 melkveehouders melk die verwerkt wordt tot Albert Heijn-producten met het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-logo. Voor de extra inspanningen krijgen de melkveehouders een premie van 5 cent per liter bovenop de prijs van weidemelk.

Door de uitbreiding van de samenwerking is het zuivelassortiment van Albert Heijn uitgebreid met onder meer AH Griekse stijl yoghurt, AH halfvolle en volle melk en Zaanlander belegen en oude kaas. Het assortiment bestaat nu uit 76 AH Hollandse zuivelproducten.

Lees ook: Van Egmond (AH): ‘Gesloten keten geen doel maar middel’

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin