Doorgaan naar artikel

A2 Milk Company houdt focus op China

Problemen op de Chinese markt gooiden roet in het eten.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: Imagine China premium

Foto: Imagine China

Het Nieuw-Zeelandse A2 Milk Company kende tot afgelopen jaar een ongekende groei. Problemen op de Chinese markt gooiden roet in het eten.

Hoewel A2 Milk Company afgelopen jaar een groot deel van haar winst in China zag verdampen, blijft de onderneming gefocust op de Chinese markt. Dat heeft de Nieuw-Zeelandse onderneming nog eens duidelijk gemaakt tijdens een update voor investeerders.

Voldoende mogelijkheden voor groeiend marktaandeel

Ondanks de huidige moeilijke marktomstandigheden ziet de onderneming nog voldoende mogelijkheden om haar marktaandeel in China te laten groeien. A2 Milk Company wil met een breder productportfolio en innovaties een bredere doelgroep aanspreken. Ook kijkt de onderneming naar nieuwe mogelijkheden om product aan de man te brengen. China blijft de belangrijkste markt, maar er is ook aandacht voor de markten in Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Daarnaast kijkt A2 Milk Company naar kansen in opkomende markten. Doel is om de omzet in 5 jaar tijd te laten stijgen van € 740 miljoen naar ruim € 1,2 miljard. Dit plan gaat wel ten koste van de winstmarge. Ook zijn er veel onzekerheden met betrekking tot de Chinese markt, zoals als het tempo en herstel van grensoverschrijdende handel, de ontwikkeling van het geboortecijfer en nieuwe regelgeving.

Aandeelhouders niet enthousiast

Aandeelhouders lijken de boodschap niet in dank te aanvaarden. Het aandeel daalde na de update 11,3% in waarde. In een jaar tijd daalde het aandeel A2 Milk, na een periode van ongekende groei, met bijna 60% in waarde. Investeerders rekenden nu volgens Nieuw-Zeelandse media op beter nieuws na positieve berichten van concurrenten Danone en Bubs Australia.

Niet alleen A2 Milk Company heeft een zwaar jaar achter de rug als gevolg van een moeilijke Chinese markt. Ook FrieslandCampina zag de Chinese markt instorten. Voor FrieslandCampina kon de Chinese markt lange tijd beschouwd worden als de kers op de taart. Verschil is dat de Chinese markt voor A2 Milk Company in wezen de taart vormt. Covid-19 en alle gevolgen voor de handel van dien in combinatie met tegenvallende geboortecijfers brachten de onderneming na jaren van sterke groei in de problemen. De winst daalde met maar liefst 79% en de omzet met 30%. De onderneming spreekt zelf van ongekende veranderingen op de Chinese markt.

Chinezen profiteren

Hoewel de meeste buitenlandse producenten van kindervoeding afgelopen jaar marktaandeel in China verloren, wisten de Chinese producenten te profiteren. Hun marktaandeel steeg in 2021 van 36 naar 44%. De Chinese overheid maakt er geen geheim van de consumptie van Chinees product te stimuleren. A2 Milk Company geeft aan dat China nu het meest vertrouwde herkomstland is voor babyvoeding gevolgd door Nieuw-Zeeland en Nederland. A2 Milk Company ziet echter voldoende mogelijkheden om zich als merk te onderscheiden en herkomst is volgens de onderneming nog altijd ondergeschikt aan de kracht van een sterk merk.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin