Aan duurzame producten hangt nou eenmaal een hoger prijskaartje

08-09 | |
Willem Veldman
Foto: Koos Groenewold
Foto: Koos Groenewold

Plus zet nog meer huismerk zuivel om naar biologisch.

Eerder deed de supermarktketen dit al voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt in literpak en halve literpak. Vanaf deze week zijn ook alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk standaard biologisch. Opvallend is dat Plus ervoor kiest de prijzen niet te verhogen, maar het prijsverschil zelf bij te leggen. Op deze manier wil de onderneming de prijsbarrière voor biologische producten wegnemen en biologisch eten voor een breed publiek toegankelijk maken.

Stunten met de prijs

Hier heeft Plus een punt. Uit onderzoek blijkt dat veruit de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Stunten met de prijs lijkt dan ook dé manier om de consumptie van biologische zuivel snel te laten groeien. Toch is niet iedereen blij met gekozen strategie.

Het kost een boer simpelweg meer geld om biologische producten te produceren. Dat mogen consumenten best weten, zo is de redenatie. Daarbij blijkt eveneens uit onderzoek dat consumenten, na een goede uitleg over wat bio is, eerder bereid zijn deze hogere prijs gewoon te betalen. Daar valt dus wat te winnen.

Zodra deze bezorgde burgers door het poortje van de supermarkt stappen veranderen ze in koopjesjagers

Aan de andere kant blijkt het in de praktijk nog niet zo gemakkelijk om consumenten goed te informeren. Ook vergeten mensen snel. Zodra deze bezorgde burgers door het poortje van de supermarkt stappen veranderen ze in koopjesjagers. Wat dit betreft lijkt een prijsverlaging toch een goed instrument om bio snel te laten groeien. Zeker als je zoals ketenorganisatie Bionext bio ziet als onderdeel van de oplossing voor veel grote maatschappelijke uitdagingen zoals de afname van biodiversiteit, stikstof en klimaatverandering.

Gelukkig ontvangen biologische melkveehouders gewoon een biologische melkprijs. Het is niet ondenkbaar dat Plus deze meerprijs betaalt uit hogere marges op gangbare producten. Het is belangrijkrijk dat consumenten zich dit realiseren. Aan duurzame producten hangt nou eenmaal een hoger prijskaartje.



Beheer