Vanwege het coronavirus kochten consumenten vaker online. - Foto: Canva/Pixelshot
Het aantal nieuwe webshops in voeding groeide in het eerste half jaar met 39%. Daarmee is het de snelstgroeiende categorie van alle webshops in Nederland.
Het totaal aantal webshops groeide met 17%. Niet eerder steeg het aantal webwinkels zo hard als dit jaar. Dat becijferde dataspecialist BoldData.
In totaal schreven 10.340 Nederlanders zich in bij de Kamer van Koophandel als webwinkel. Het totaal staat op 72.690 bedrijven die geregistreerd zijn als webshop. Het aantal nieuwe webshops in voeding groeide van 4.660 naar 6.500. Zo zijn er specialisten in macarons, kaas en aardappelen, zo noemt de dataspecialist als voorbeelden. Ook het aantal webshops in huis- en tuinartikelen groeide hard met 34% (van 9.510 naar 12.745).
Volgens BoldData ligt het werkelijke aantal webshops nog hoger, omdat er ook bedrijven zijn die niet als webshop in het handelsregister staan, maar deze wel hebben. Dit zijn vooral eigenaren van fysieke winkels die hun spullen ook online verkopen.
Webshop alternatief afzetkanaal in coronatijd
Vanwege het coronavirus kochten consumenten hun goederen vaker online. Speciaalzaken die normaal gesproken hun voedingsproducten via fysieke winkels verkochten, tuigden webwinkels op. Maar ook business-to-businessbedrijven gingen direct aan de consument leveren om een alternatief afzetkanaal aan te boren toen afzetkanalen als de horeca tijdelijk wegvielen.