ABF waarschuwt voor verdere daling marges

28-04 | |
ABF heeft de laatste tijd vooral last van problemen in de broodtak. Foto: Canva
ABF heeft de laatste tijd vooral last van problemen in de broodtak. Foto: Canva

Associated British Foods (ABF) waarschuwt dat het de verkoopprijzen weliswaar verhoogt, maar dat die verhogingen de kostenstijgingen niet bij kunnen houden.

Dat betekent dat de marges nog meer teruglopen dan het Britse foodbedrijf eerder al verwachtte. “Al onze businesses ondervinden logistieke problemen, corona-gerelateerde afwezigheid van personeel en belangrijke inflatiedruk in grondstoffen, leveringsketen en energie. Deze druk is verder toegenomen door de Russische invasie in Oekraïne”, meldt bestuursvoorzitter Michael McLintock in een bericht over de zes maanden tot 5 maart.

In die periode ging de omzet weliswaar met 28% omhoog naar € 9,37 miljard, maar dat was grotendeels te danken aan de heropening van veel filialen van dochter Primark. In food steeg de omzet met 9% naar € 5,1 miljard, maar daalde de aangepaste winst met 9% naar bijna € 400 miljoen. De suikerdivisie draaide beter met 17% winstgroei naar € 92 miljoen en een 17% hogere omzet van € 1,08 miljard.

Problemen broodtak

ABF heeft de laatste tijd vooral last van problemen in de broodtak Allied Bakeries. Dat bedrijf, dat in Engeland bekende merkbroden als Kingsmill bakt, is vorig jaar april een grote order van de Britse Co-op kwijt geraakt en kampt bovendien met de sterkste kostenstijgingen. CEO George Weston: “Ik kan nauwelijks een product bedenken dat meer wordt getroffen door de inflatie dan brood. Het is altijd al een harde wereld om in te werken, maar dit halfjaar is nog eens extra moeilijk geweest. We hebben brood al een stuk duurder gemaakt, maar ik vrees dat er voorlopig geen eind zal komen aan die prijsverhogingen.”

Lees meer over de brood-, meel- en graansector op deze themapagina

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer