Doorgaan naar artikel

ABN Amro: groei vleesvervangers stagneert

De verkoop van vleesvervangers stagneerde in het vierde kwartaal van 2021. Dat meldt ABN Amro.

Nieuws
Food
Als mogelijke verklaring voor de verkoopstagnatie eind 2021 noemt ABN Amro de grote afzet in 2020 door de coronacrisis. - Foto: ANP premium

Als mogelijke verklaring voor de verkoopstagnatie eind 2021 noemt ABN Amro de grote afzet in 2020 door de coronacrisis. - Foto: ANP

De verkoop van vleesvervangers stagneerde in het vierde kwartaal van 2021. Dat meldt ABN Amro in de Sectorprognose Food, samengesteld door onderzoeksbureau IRI.

Voor het eerst in tijden was er in het geheel geen groei te bespeuren in dit segment. Hiermee lijkt Nederland de trend in de Verenigde Staten te volgen; ook daar neemt de afzet van vleesvervangers niet toe.

Relatief veel aanbiedingen

In de laatste maanden van vorig jaar daalden de bestedingen aan vleesvervangers van Nederlanders licht met 1%, doordat de gemiddelde prijs afnam. Er waren vorig jaar relatief veel aanbiedingen in dit segment en het aandeel huismerken in de schappen nam toe. Gemiddeld kwam de verkoop van vleesvervanger in 2021 op 8% groei uit. Doordat de verkoop van vleesvervangers steeg en die van vlees juist daalde, nam het aandeel vleesvervangers in de supermarkt toe.

Als mogelijke verklaring voor de verkoopstagnatie eind 2021 noemt ABN Amro de grote afzet in 2020 door de coronacrisis. Toen stegen de verkopen van nagenoeg alle productcategorieën in de supermarkt en daar profiteerden ook de vleesvervangers van. Nu mensen weer minder naar de supermarkt gaan, vlakt die groei af.

Aankoopmotief

Consumenten kiezen meestal voor vleesvervangers omdat ze minder vlees willen eten, vanwege dierenwelzijn of milieudruk. Hoewel dit een sterk aankoopmotief is, blijft het de uitdaging om de consument te behouden. Bij het verleiden tot herhaalaankopen spelen factoren als smaak, prijs en gezondheid eveneens een grote rol. Producenten werken aan verdere verbeteringen op deze aspecten, maar wanneer niet aan de verwachtingen wordt voldaan, kunnen herhaalaankopen uitblijven.

Spraakmakende introducties

Vleesvervangers kenden een stormachtige groei door spraakmakende introducties in de afgelopen jaren. Producten van de Vegetarische slager en Beyond Meat waren volop in de media. Maar het aantal ‘conversation starters’, producten die veel media-aandacht krijgen, lijkt vorig jaar te zijn afgenomen. Hierdoor daalde mogelijk de interesse. Waar mensen in 2019 en 2020 online volop zochten op termen als vleesvervangers, beyond meat of vegetarische slager, daalde dat in 2021.

Dip niet het einde

Deze dip betekent volgens ABN Amro niet het einde van het succes. Er vinden nog steeds innovaties en verbeteringen plaats: nieuwe gebruiksmomenten en producten, duurzamere ingrediënten, betere structuur en smaak. Dit kan de groei een nieuwe impuls geven en nieuwe klantgroepen aanboren of de consumptie bij bestaande klanten verhogen.

Er wordt relatief veel geld uitgegeven aan onderzoek en innovatie om vleesvervangers te verbeteren en te promoten, vaak gaat het om meer dan een kwart van de omzet. Producenten zoeken naar nieuwe ingrediënten zoals erwten of mycoproteïne, en nieuwe productiemethoden zoals fermentatie. Hiermee kunnen zij beter aan de verwachting van de consument tegemoetkomen, het milieu minder belasten, de schaalbaarheid vergroten en de kosten reduceren.

Kanttekening is het imago van bewerkt voedsel dat aan vleesvervangers kleeft, schetst ABN Amro. Consumenten zullen vaker kiezen voor meer onbewerkte vormen van vleesvervangers.

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin