ABN Amro: hogere prijzen drukken op marges foodbedrijven

05-11 | |
Supermarkten willen zo lang mogelijk prijzen stabiel houden, heeft onder meer Albert Heijn-CEO Marit van Egmond nog aangegeven. - Foto: AH
Supermarkten willen zo lang mogelijk prijzen stabiel houden, heeft onder meer Albert Heijn-CEO Marit van Egmond nog aangegeven. - Foto: AH

De voortdurend hogere inkoopprijzen van agrarische producten zorgen voor druk op de marges van foodbedrijven zoals voedselfabrikanten en -handelaren.

Aangezien het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is, blijft dat voorlopig het geval. Dat concludeert ABN Amro in het rapport ‘Perfect storm voor foodondernemers.’ De analyse verwijst onder meer naar de FAO Foodprice index die maar blijft stijgen.

Consumentenprijs stabiel

De grote vraag is in hoeverre de foodbedrijven hun hogere inkoopprijzen door kunnen berekenen aan hun afnemers zoals supermarkten. Vervolgens is het de vraag in hoeverre supermarkten de hoger prijzen doorberekenen aan hun klanten. Dat is vooralsnog maar in beperkte mate gebeurd. Supermarkten willen zo lang mogelijk prijzen stabiel houden, heeft onder meer Albert Heijn-CEO Marit van Egmond nog aangegeven. Wel is bij producten als brood en bier de prijs gestegen, maar over het algemeen zijn de hogere prijzen nog niet terug te zien in de prijzen in de winkels.

Prijsstijgingen onvermijdelijk

Hogere grondstofprijzen zijn nog niet direct terug te zien in de prijzen die consumenten betalen in de supermarkt, volgens de analyse van ABN Amro. De prijsvolatiliteit op de wereldmarkt wordt grotendeels door de keten geabsorbeerd. Maar toch lijkt het onvermijdelijk volgens ABN Amro dat de hogere energie-, transport- en grondstofprijzen op termijn hun weg zullen vinden in de prijzen die consumenten in de supermarkt betalen voor hun voedsel.

Esselink
Wim Esselink Redacteur



Beheer