Voor de foodsector als geheel gaat ABN Amro voor heel 2020 uit van een volumekrimp van 4%, voor 2021 en 2022 in beide jaren een plus van 2%. Foto: ANP
Bedrijven met lage kosten en goede financiële buffers hebben de beste troeven in handen om te profiteren van herstel na corona.
Voorbereid zijn op nieuwe gebeurtenissen kan de schade van een crisis beperken. Bijvoorbeeld door het sneller aanboren van nieuwe inkomensbronnen. Dat schrijft ABN Amro in een analyse over de impact van corona op de economie. Volgens Franka Rolvink Couzy, Hoofd Sector Research bij ABN Amro, ontstaan juist in een crisis nieuwe behoeftes en bedrijven die erin slagen om daar op in te spelen, zullen sterker uit de crisis komen. “Wie afwacht staat zo twee jaar stil, om vervolgens te ontdekken dat de wereld is veranderd na de crisis.” Ze wijst onder meer op restaurants die omschakelen op bezorgen. De bezorgomzet steeg bijvoorbeeld in april met bijna 100%, in november was dat 76% hoger dan in dezelfde maanden in 2019.
Nog geen volledig herstel in 2021
Voor de foodsector als geheel gaat ABN Amro voor heel 2020 uit van een volumekrimp van 4%, voor 2021 en 2022 in beide jaren een plus van 2%. De agrarische sector krimpt dit jaar beperkt met een min van 0,5%, dat ijlt volgend jaar na met nog eens 0,5% negatief en 2022 blijft dan gelijk. In de vrijetijdssector inclusief horeca is de krimp dit jaar met min 50% heel groot, een groei van 70% in 2021 maakt dat nog lang niet goed.
Tweedeling
In de foodsector wijst ABN Amro op een tweedeling in bedrijven. Groei was er dit jaar voor bedrijven die leveren aan supermarkten inclusief online, bedrijven die vooral leveren aan de horeca laten een forse krimp zien. Dat kan zelfs binnen bedrijven verschillen. Een groenteverwerker verkoopt meer verspakketten, maar minder kant-en-klaarmaaltijden
Aanpassingsvermogen
Ondernemers hebben allerlei manieren gezocht en gevonden om op de nieuwe situatie in te spelen. Aanpassingsvermogen, ook wel business resilience genoemd, wordt een belangrijke succesfactor. Sturen op aanpassingsvermogen betekent onder meer dat de ondernemer let op meer variatie in het verdienmodel. Dat geeft spreiding als een deel van de inkomsten wegvalt. Spreiding kan ook via samenwerken met verschillende partners in meerdere landen.