Doorgaan naar artikel

ABN Amro: volumes voedingsindustrie komen licht onder druk te staan

Volumes in de voedingsmiddelenindustrie komen licht onder druk te staan.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Consumenten zullen wel meer dranken kopen in supermarkten en slijterijen, maar omdat het niet-noodzakelijke boodschappen zijn, zullen consumenten er ook op besparen. Foto: ANP premium

Consumenten zullen wel meer dranken kopen in supermarkten en slijterijen, maar omdat het niet-noodzakelijke boodschappen zijn, zullen consumenten er ook op besparen. Foto: ANP

Volumes in de voedingsmiddelenindustrie komen licht onder druk te staan.

Dat komt door een verschuiving in aankoopgedrag van consumenten waardoor er minder producten verkocht zullen worden. Toch zal een flinke omzetdaling in 2023 ten opzichte van 2022 uitblijven, omdat de prijzen niet zo snel zullen dalen. Toch komen voor sommige bedrijven komen de winstmarges flink onder druk te staan. Dat stelt ABN Amro in de sectorprognose food.

Besparen op dranken

De bank verwacht in 2023 een daling van het productievolume van 1%. De grootste daling voorziet ABN in de drankenindustrie, van 2%. Dat komt door de voorziene daling van het horecabezoek die zal leiden tot een lagere afzet voor deze industrie. Deels zullen consumenten wel meer dranken kopen in supermarkten en slijterijen, maar omdat het niet-noodzakelijke boodschappen zijn, zullen consumenten er ook op besparen.

Groente en fruit hebben het tij mee de komende jaren

Voor de groente- en fruitverwerkers voorspelt de bank juist een productiestijging van 2%. Hoewel volumes van diepvriesgroenten vorig jaar en dit jaar kleiner werden, zit het niveau nog boven pre-corona. De populariteit van deze categorie is na corona niet helemaal weggevaagd. Volgens ABN hebben groente en fruit het tij mee de komende jaren. Het noemt onder andere de stimulans van de overheid voor consumptie van deze categorie. Van alle verse producten zijn groente en fruit het minst in prijs gestegen. Dat is gunstig wanneer de consument met name op prijs let komend jaar.

Voor de zuivelindustrie is de verwachting dat het volume met 1% daalt. Zowel de aanbod- als de vraagkant staan onder druk. Er zal minder vraag zijn naar zuivel via onder andere het horecakanaal. Ook zal de trend van de verschuiving naar plantaardige alternatieven de komende jaren doorzetten. Waar de alternatieven voor melk zullen stabiliseren, zit de groei vooral in kaas, yoghurt en desserts, aldus de bank.

Brood vaker in supermarkt kopen

Industriële bakkers zullen profiteren van hun lagere prijzen voor brood ten opzichte van de ambachtelijke bakkers. Consumenten zullen hun brood vaker in de supermarkt gaan kopen. Supermarkten willen een goed assortiment waarbij ze de consument tevreden stellen op gebied van prijs en aanbod. Daardoor lijken de hogere kosten van industriële bakkers beter door de keten opgevangen te kunnen worden. Hierdoor is de prijsstijging van brood in de supermarkt nog beperkt. ABN verwacht een volumestijging van 1%.

Shift naar plantaardige producten

Voor de vleesverwerkers is de voorspelling een volumedaling van 1%. Uit cijfers van IRI blijkt dat in de eerste negen maanden van dit jaar 7% minder vlees verkocht werd in de supermarkten. Een belangrijk deel is een correctie op de coronaeffecten in 2020 en 2021. In de eerste helft van 2022 ligt de verkoop echter ook onder het niveau van de eerste helft van 2019. Deels is dit door de shift naar plantaardige producten, deels is het een prijseffect. Onder invloed van hogere prijzen zullen consumenten wellicht minder vlees gaan eten komend jaar, bijvoorbeeld kleinere porties. Of ze zullen kiezen voor goedkopere varianten zoals gehakt of kip.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin