De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat soepeler om met samenwerking tussen bedrijven tijdens de coronacrisis. Daarvoor is ruimte in de mededingingsregels als dat de nadelige gevolgen voor consumenten beperkt.
Dat meldt de ACM die tegelijkertijd opmerkt dat bedrijven geen misbruik mogen maken van onzekerheden en schaarste. Volgens en woordvoerder gaat het bij de coulantere houding onder meer om afstemming tussen leveranciers over de bevoorrading van afnemers. Dat is altijd tijdelijk en niet meer dan nodig. Afspraken lopen doorgaans via brancheorganisaties, maar ook afzonderlijke bedrijven kunnen vooraf hun afspraken afstemmen met de ACM.
In 2019 heeft de ACM aan achttien bedrijven boetes opgelegd. Volgens het jaarverslag moesten de overtreders in totaal € 17 miljoen aan boetes betalen. Vooral de energiesector lag onder het vergrootglas. Verder werd in twaalf gevallen een last onder dwangsom opgelegd. In 2018 ging het om drie boete en één dwangsom.