ACM stelt regels op voor duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt stelt regels op voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken.

Volgens de ACM moeten consumenten goed en volledig voorgelicht worden over de duurzaamheid van producten en diensten. De autoriteit ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijk hun producten en diensten duurzaam te noemen. Consumenten kunnen de claims van bedrijven echter niet zelf controleren.

Eisen aan duurzaamheidsclaims

De vuistregels die de ACM heeft opgesteld moeten duidelijk maken aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. De vijf vuistregels zijn:

  • duidelijk maken welke duurzaamheidsvoordeel het product heeft;
  • de claim onderbouwen met feiten;
  • vergelijkingen met andere producten of bedrijven moeten eerlijk zijn;
  • bedrijven moeten eerlijk en concreet zijn over hum duurzaamheidsinspanningen;
  • bedrijven moeten zorgen dat visuele claims en keurmerken niet verwarrend zijn.

Voorbeeld

In de leidraad waarin de vuistregels staan, geeft de ACM een voorbeeld van ‘kippen die meer ruimte krijgen’ als onduidelijke duurzaamheidsclaim. “De claim maakt niet duidelijk waarmee vergeleken wordt. De claim kan betekenen dat de kippen van het bedrijf meer ruimte krijgen dan voorheen of dat de kippen meer ruimte krijgen dan bij andere bedrijven”, aldus ACM.

Bedrijven en organisaties kunnen tot 20 oktober reageren op de leidraad.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.