Doorgaan naar artikel

Actieve promotie groente en fruit leidt tot hogere verkopen

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Subtiele promotie van groenten en fruit leidt tot hogere online verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute naar de app en online kanalen van supermarkt Hoogvliet.

Door groenten en fruit actief te promoten, het zogenoemde nudging, in de app en in het winkelmandje van de consument, wordt er meer verkocht. De ‘duwtjes in de goede richting’ die de consument in de nudging-groep te zien kregen, leidden tot meer groenten en fruit in het winkelmandje. Het onderzoek is uitgevoerd op de app en website van supermarkt Hoogvliet.

Nudging in fysieke winkels

Dit is niet het eerste onderzoek naar nudging van Future of Food Institute, in 2018 werd al onderzoek gedaan naar het effect van nudging in fysieke winkels. Hier werd ook geconstateerd dat consumenten meer groenten en fruit kochten door de nudges. Nudging is een manier om gedrag te veranderen zonder de keuzevrijheid van consumenten in te perken. Het zijn subtiele duwtjes in de goede richting die worden ingezet om automatisch en onbewust koopgedrag te beïnvloeden.

Een bekend voorbeeld van nudging is Holle Bolle Gijs in pretpark Efteling, hij zorgt ervoor dat kinderen graag afval weggooien. De methodes gebruikt in het onderzoek zijn: een banner op de homepagina met de tekst: ‘80% van onze klanten wil gezonder gaan eten’ met een directe knop naar de groenten- en fruitpagina, gezonde recepten en add-to-cart-suggesties. In het onderzoek bij fysiek winkelen werden banners ingezet boven het groente- en fruitschap en werden er inlays in de winkelmandjes geplaatst met de tekst: ‘Plek voor uw groente en fruit’.

Lichte daling klantervaring

Uit ander Nederlands onderzoek bleek ook al dat nudging kan leiden tot meer gezonde aankopen, deze studie werd gedaan aan de hand van een virtuele supermarkt. De studie van Future of Food Institute laat ook zien dat het in een ‘real life’ supermarkt kan werken. De inzet van nudging leidde wel tot een lichte daling van de klantervaring. De duwtjes irriteerde sommige consumenten, doordat de nudges er te dik oplagen. De onderzoekers bevelen daarom ook aan om de klantbeleving goed in de gaten te houden en de nudges niet te veel en te opzichtig toe te passen. Na het onderzoek gaf de meerderheid van de consumenten aan dat zij geen moeite hadden met het beïnvloeden van de klant om meer groenten en fruit te kopen. 8% staat hier negatief tegenover.

Consumptie van groente en fruit

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 73% van de Nederlanders denkt gezond te eten. Toch eet op dit moment maar één op de tien Nederlanders de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. In 2020 steeg de consumptie van groenten en fruit met 4%, maar dit is niet genoeg volgens samenwerkingsverband Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Zij proberen consumenten te stimuleren om meer groenten en fruit te gebruiken tijdens het koken door de actie ‘Ga voor kleur’. Dit onderzoek is onderdeel van deze campagne.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin