Doorgaan naar artikel

ADM: 12% meer verkoop plantaardige ingrediënten

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Eiwittransitie
Foto: ANP

Foto: ANP

Archer Daniels Midland (ADM) verwacht dit jaar 12% meer verkoop van plantaardige eiwitingrediënten.

Het internationale agri- en foodbedrijf ziet een grote vraag naar alternatieve eiwitten. Dat zei CEO Juan Luciano tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers. ADM levert onder andere plantaardige eiwitten voor humane voeding, zoals sojatexturaten, kikkererwten, veldbonen en linzen.

Innovatielab in Singapore

Op dezelfde dag maakte ADM bekend een nieuw innovatielab in Singapore te hebben geopend op het gebied van plantaardige eiwitten. “Eiwit blijft een aandachtspunt voor consumenten die experimenteren met plantaardige opties om aan hun voorkeuren op het gebied van gezondheid en voeding, duurzaamheid en gemak te voldoen, en aangezien Azië de thuisbasis is van 60% van de wereldbevolking, is Singapore een cruciaal centrum van innovatie en groei rond plantaardige alternatieven”, aldus Leo Liu, directeur Aziatisch-Pacifisch ADM. In het nieuwe innovatiecentrum gaat ADM smaken, texturen, vetten en bindmiddelen zelf testen om de productontwikkeling voor klanten te versnellen.

ADM is al langere tijd bezig met alternatieve eiwitten. Zo breidt het regelmatig zijn portfolio aan plantaardige eiwitingrediënten uit en investeerde het begin dit jaar in een start-up dat eiwit uit lucht maakt. Ook vormde ADM vorig jaar een joint venture met vleesbedrijf Marfrig voor de productie van vleesvervangers voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt.

Krappe sojavoorraden

ADM verwacht niet alleen te profiteren van de sterke vraag naar plantaardige eiwitten voor voeding. Er blijft ook een grote vraag naar onder andere soja voor diervoer, met name uit China. Daarnaast is er ook veel vraag naar plantaardige oliën voor biobrandstoffen. Afgelopen kwartaal maakte ADM maakte fors meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 26% naar $ 18,9 miljard. De operationele winst steeg met 86% tot $ 1,2 miljard en de nettowinst groeide met 76% tot $ 689 miljoen. Vooral de sterke Chinese vraag naar agrarische grondstoffen droeg bij aan het betere resultaat. De verwerking van oliehoudende zaden (crushing) zag zijn beste kwartaal ooit, aldus ADM. Door de sterke wereldwijde vraag naar plantaardige oliën en krappe sojavoorraden verbeterden de marges op dit terrein.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin