Doorgaan naar artikel

ADM en Marfrig breiden verkoop vleesvervangers uit

Foto: Jim West premium

Foto: Jim West

Agrifood-handelshuis ADM en vleesproducent Marfrig breiden de verkoop van hun vleesvervangers uit naar de Amerikaanse markt.

Vorig jaar lanceerden de twee grote spelers via hun joint venture PlantPlus Foods de eerste producten in Brazilië. Voor het einde van het jaar zal het bedrijf zijn producten in Amerikaanse restaurants gaan verkopen, zo liet een woordvoerder weten aan persbureau Bloomberg.

Verkoop van vleesvervangers moeilijk

De lancering in de Verenigde Staten komt in een tijd dat de verkoop van vleesvervangers het moeilijk heeft. Door de inflatie laten consumenten de over het algemene duurdere vleesvervangers meer links liggen. Producenten als Beyond Meat hebben hun verkopen zien dalen en hun omzetverwachtingen naar beneden bijgesteld.

Planterra Foods

Recent besloot JBS, één van ’s werelds grootste vleesproducenten, de productielocatie van dochterbedrijf Planterra Foods, dat vleesvervangers maakt, in de VS te sluiten. Het stelt nog steeds te geloven in de plantaardige vleesvervangers, maar wil zich richten op de Europese en Braziliaanse markt.

De stap naar de Amerikaanse markt van PlantPlus is dus een opvallende vanwege de stagnatie van de verkopen. Deloitte Insights noemde vorige maand in een rapport verschillende redenen voor de stagnatie in het land, waaronder de mogelijke verzadiging van de markt. Een voorzitter van ADM, Leticia Goncalves, zei vorig jaar dat PlantPlus ervan uit gaat dat de categorie met dubbele cijfers zou blijven groeien.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin