Doorgaan naar artikel

Adviseurs niet de boer op door coronavirus

Foto: Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Adviseurs gaan tijdelijk liever niet de boer op. Ze kiezen zo veel mogelijk voor contact op afstand. Bedrijfsbegeleiding door dierenartsen gaat wel door. Contact met boer wordt vermeden.

Voeradviseurs, accountants, en adviseurs van banken gaan niet meer de boer op. Persoonlijk contact bij klanten op het bedrijf of op kantoor wordt waar mogelijk beperkt door de verscherpte maatregelen rond het coronavirus. Als het even kan zijn afspraken telefonisch of online, bijvoorbeeld via skype. Dat blijkt uit een inventarisatie bij bedrijven.

Uitstel Gecombineerde opgave

Een gevolg van de maatregelen kan zijn dat er uitstel komt voor de indiening van de Gecombineerde opgave. Steeds meer boeren laten de opgave al dan niet deels verzorgen door een adviseur, maar overleg is nu een stuk lastiger geworden. De indieningstermijn is net begonnen (vanaf 1 maart) en loopt nog tot en met 15 mei 2020. RVO.nl wil nog niet ingaan in hoeverre er uitstel gaat komen.

Volgens Henk Scholte van Flynth Advsieurs en Accountants zijn er in principe al sinds anderhalve week geen afspraken meer bij klanten. Hij merkt dat boeren zelf ook terughoudend zijn om afspraken te maken. Gebeurt het wel, dan het liefst via telefoon of skype via internet. Dat laatste is echter nog geen gangbare praktijk, zeker niet in gebieden zonder snel internet.

Voerbedrijven cruciaal

Bij de mengvoerindustrie wordt alles in het werk gesteld om de productie en het transport zo goed mogelijk door te laten draaien. Buitendienstmedewerkers zoals voeradviseurs blijven in principe thuis en gaan ook niet de boer op. Dat is de algemene richtlijn van de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi). Ook medewerkers die niet direct bezig zijn met de productie en logistiek van voer werken zo veel mogelijk thuis. Volgens directeur Henk Flipsen is er inmiddels in Europees verband overleg geweest om de aanvoer van grondstoffen voor veevoer te waarborgen.
Voerbedrijf Agrifirm ondervindt momenteel weinig problemen met de aanvoer van grondstoffen en benodigdheden, geeft een woordvoerder aan. Voor de buitendienst en alle medewerkers zijn strenge richtlijnen opgesteld. Chauffeurs hebben naast de algemene preventieve maatregelen de opdracht om direct contact met klanten tot een minimum te beperken en afleverbonnen in de brievenbus achter te laten.

Zo veel mogelijk digitaal

Bij banken is het beleid om indien mogelijk zaken digitaal of telefonisch af te handelen. Bij Rabobank is het devies digitaliseren, of uitstellen indien mogelijk. Als het niet anders kan persoonlijk contact nog steeds. Dan gelden alle voorzorgsmaatregelen die zijn ingesteld door RIVM en de overheid, volgens een woordvoerder. Vragen over wat te doen bij stilvallen van het bedrijf of wegvallende afzet, beginnen nu binnen te komen.

Volgens Pierre Berntsen van ABN Amro wordt alles in het werk gesteld om het bedrijf van klanten draaiend te houden. Hoe en wat wordt nog volop geïnventariseerd. Evenementen en bijeenkomsten waren al afgelast. Hij noemt de sierteeltsector als voorbeeld van een sector in de land- en tuinbouw die acuut in de problemen is gekomen.

Banken nemen ook maatregelen om hun eigen cruciale rol in het economische verkeer in stand te houden. Bijvoorbeeld door het personeel in meerdere groepen te verdelen en waar mogelijk thuis te laten werken.

Medeauteur: Margreet Welink

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin