Agri- en foodsector blijft belangrijk voor ABN Amro

03-12-2020 | Laatste update op 13-01 | |
ABN Amro kondigde deze week forse ingrepen aan in een ‘strategie-update’. Foto: ANP
ABN Amro kondigde deze week forse ingrepen aan in een ‘strategie-update’. Foto: ANP

ABN Amro blijft onverminderd actief in de Nederlandse agri- en foodsector en meer generiek in het midden- en kleinbedrijf (mkb-segment). De bank wil bovendien een voorkeurspartner zijn voor relaties in de agri- en foodsector als het gaat over verduurzaming.

Dat geeft Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven, aan in een toelichting op de deze week aangekondigde update van de strategie. Dat moet een forse kostenbesparing opleveren onder meer door een flinke daling van het aantal medewerkers. Berntsen benadrukt dat momenteel het werk bij ABN Amro vooral in het teken staat van de coronacrisis en de ondersteuning van klanten in deze moeilijke tijd.

Investeren in sectorkennis

De update speelt onder meer in op steeds verdergaande digitalisering van dagelijkse bankzaken. “De bank wil er vooral op belangrijke momenten zijn voor klanten met deskundig en persoonlijk advies”, stelt Berntsen, “Bijvoorbeeld bij grote investeringen of gesprekken over de ontwikkeling van het agrarisch bedrijf.” Volgens Berntsen is de agrarische sector belangrijk voor ABN Amro en betekent dat ook dat de bank blijft investeren in sectorkennis. “Daarbij is de hele keten voor ons van belang”, aldus Berntsen. “Van toeleverancier, via boer en tuinder naar de verwerkende industrie.”

Minder producten aanbieden

Agrarische relaties zullen volgens de bankier naar verwachting weinig gaan merken van de aanpassingen die gaan komen. De bank gaat minder producten aanbieden. Voor klanten betekent dat bijvoorbeeld concreet dat de bank streeft naar minder verschillende leningen voor de financiering van een bedrijf. Liever een grote financiering dan vier kleine met allerlei verschillende voorwaarden. Dat is iets wat nu ook al gebeurt bij herfinancieringen bijvoorbeeld.

Kosten moeten fors omlaag

ABN Amro kondigde deze week forse ingrepen aan in een ‘strategie-update’. De bank gaat flink snijden in het productaanbod en de kosten moeten fors omlaag. Het gaat gevolgen hebben voor circa 2.700 banen (15% van het huidige totaal). Het prestigieuze hoofdkantoor aan de bekende Zuid-as in Amsterdam wordt verkocht en gedeeltelijk teruggehuurd. De totale kosten van de bank moeten omlaag naar € 4,7 miljard in 2024. De bank wil dat bereiken door kostenbesparingen met een omvang van € 700 miljoen.

Ondanks de lage basisrente is financiering van bedrijven niet makkelijker geworden. Lees meer over (alternatieve) financiering op de themapagina

Esselink
Wim Esselink Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.