Doorgaan naar artikel

Agrifirm: streven naar gezonde marge bij korte keten

De ogen zijn gericht op de korte ketens voor een gezond verdienmodel.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Sustainable food
Dick Hordijk, CEO bij coöperatie Agrifirm. Agrifirm lanceerde het korteketenconcept BOER&NLekker, waarmee het een goede marge wil voor deelnemende boeren en het makkelijker wil maken om lokaal te kopen. Foto: Ivo Hutten premium

Dick Hordijk, CEO bij coöperatie Agrifirm. Agrifirm lanceerde het korteketenconcept BOER&NLekker, waarmee het een goede marge wil voor deelnemende boeren en het makkelijker wil maken om lokaal te kopen. Foto: Ivo Hutten

De ogen zijn gericht op de korte ketens voor een gezond verdienmodel. Ook vanuit de agrarische coöperatie Agrifirm. Zij lanceerde 19 februari hun nieuwe concept BOER&NLekker waarmee ze consumenten de boerenbeleving willen laten meemaken. CEO van Agrifirm Dick Hordijk ziet grote kansen.

Consumenten kunnen bij BOER&NLekker hun digitale winkelmandje vullen met producten van boeren uit de omgeving. Met de app van partner Local Heroes wordt het makkelijk om lokale producten in een korte keten te kopen. Iedere week kunnen consumenten tot woensdag hun producten bestellen en die daarna op vrijdag of zaterdag ophalen bij een pick-up point, een boerenerf op een centraal gelegen locatie. In Breda is het nu mogelijk om producten van tien tot vijftien verschillende boerderijwinkels te bestellen. Als deze proef slaagt, dan zal het concept snel worden uitgebreid naar meerdere steden.

Beleving van boerenerf

Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, is enthousiast over de proef waarbij de eerste bestellingen net zijn gedaan, waaronder die van hemzelf. “De beleving van het boerenerf vinden wij erg belangrijk en dat willen wij meegeven aan de consument. Naast de goede kwalitatieve producten is dat de meerwaarde van BOER&NLekker. Mensen hebben een uitgesproken mening over boeren, maar hebben nauwelijks contact met hen. Wij willen ze aan elkaar verbinden door consumenten ook uit te nodigen op het bedrijf en kennis te laten maken met de producent. Daarom zit het pick-up point altijd op het bedrijf van een van de aangesloten boeren.”

In principe kan BOER&NLekker over het hele land uitgerold worden, omdat wij meer dan 10.000 leden hebben waarvan een deel actief in de korte keten

Het concept van boeren en consumenten aan elkaar verbinden is niet nieuw. Boeren & Buren laat klanten ook naar een centraal gelegen locatie komen en geeft daar de mogelijkheid om met de boer in gesprek te gaan. Ook andere initiatieven proberen het verhaal van de boer bij de klant te krijgen. Toch denkt Hordijk dat BOER&NLekker hierin kan vernieuwen.

“Wij zijn een grote coöperatie met jaren ervaring in marketing en we hebben een netwerk over heel Nederland. Wij maken de korte keten niet alleen makkelijk voor de consument, maar ook voor de ondernemers. Wij regelen de distributie,marketing en de samenwerking met Local Heroes. Hierdoor kunnen ondernemers hun werk doen en bedienen we ook de consument op een moderne manier. In principe kan BOER&NLekker over het hele land uitgerold worden, omdat wij meer dan 10.000 leden hebben waarvan een deel al actief is in de korte keten. Dat zie ik niet bij andere concepten.”

Gezonde marge

De markt van korte ketens ligt volgens Hordijk nog grotendeels open. Een aantal grote partijen is al bezig, maar er is nog voldoende ruimte voor nieuwe concepten. “Met de korte keten kan een gezonde marge worden gevraagd en krijgt de consument een vers en goed product. Wij willen dan ook kijken naar de mogelijkheden van deze manier van verdienen en blijven experimenteren. Bij BOER&NLekker mogen de boeren hun eigen prijs bepalen en daarvan krijgen zij ruim twee derde van de omzet. De rest wordt gebruikt zodat we kostendekkend zijn. Dit betekent ook dat het voorlopig geen inkomstenbron is van de coöperatie, maar zo is het ook niet ingezet. Het is zelfdragend en we willen onze boeren zoveel mogelijk de gelegenheid geven om nieuwe dingen te proberen.”

Enthousiast en trots

Onlangs kondigde Agrifirm ook een samenwerking aan met de Nieuwe Melkboer, een bedrijf dat sojadrinks maakt van Nederlandse sojabonen. Samen met Agrifirm gaan zij de kennis over de sojateelt ontwikkelen. “Als je de eigenaren van dit bedrijf ontmoet, word je gelijk enthousiast. We willen dat consumenten ook enthousiast kunnen worden door iemand die over zijn of haar producten praat. Dat moet bewerkstelligd worden met BOER&NLekker. Wij zijn trots op onze Nederlandse producten en dat willen we ook overbrengen aan de consument. Daarvoor is een korte keten volgens mij het beste middel.”

Snelle uitrol

Wanneer de proef geslaagd is, moet nog blijken. Hordijk hoopt dat het snel over Nederland verspreid kan worden. De volgende steden staan al te springen om aangesloten te worden, er zijn al plannen gemaakt voor Amersfoort en Den Bosch. “We willen natuurlijk een bepaald enthousiasme opwekken bij de consument en ook een goede omzet behalen, maar daar hebben we geen harde cijfers aan verbonden. Breda is een grote stad, er hoeven geen duizenden mensen boodschappen bij ons te doen, maar het moet wel een mooi aantal worden. Wij hebben er vertrouwen in dat dit concept een succes zal worden en dat binnenkort in heel Nederland mensen bij hun lokale boer kunnen bestellen via BOER&NLekker.”

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin