Consumenten staan steeds vaker open voor plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, maar vinden het lastig om hier ook in de praktijk vorm aan te geven.
Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor 2022 van Wageningen UR die op 7 oktober gepresenteerd is tijdens de opening van de Dutch Food Week. Hoewel consumenten zeggen open te staan om zuivel, vlees en eieren te vervangen voor plantaardige alternatieven, valt dit in de praktijk tegen. Dierlijke eiwitten voeren nog steeds de boventoon in de consumptie van Nederlanders.
De Agrifoodmonitor deed onderzoek naar verschillende gedragsfactoren voor de overschakeling naar een plantaardig(er) voedingspatroon en daaruit blijkt dat met name de capaciteit (kennis en vaardigheden) ontbreekt. Dit betekent dat consumenten het lastig vinden om met de producten te koken, recepten aan te passen of een gebalanceerd dieet te volgen. Ondanks dat de motivatie om plantaardig te eten aanwezig is, kan door het gebrek aan kennis de gedragsverandering niet doorzetten.
Daarnaast ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Volgens de onderzoekers is sociale omgeving een belangrijke drijvende kracht voor een voedingsaanpassing. Er liggen dus nog grotere kansen voor het bieden van inspiratie en het ondersteunen van consumenten in de toepassing van plantaardige alternatieven.
Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker, maar waarden waar persoonlijk voordeel uit te halen valt zijn belangrijker. Smaak, versheid, veiligheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en gezondheid zijn egocentrische waarden die belangrijker zijn dan duurzaamheidwaarden.