Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves
In dit artikel
Supermarktketen Albert Heijn scherpt de reductie-ambities in de keten (Scope 3) aan van 15% naar 45%.
In samenwerking met boeren en leveranciers moet de CO2-uitstoot teruggedrongen worden. Dat is al voor een groot deel gebeurd in de eigen bedrijfsvoering. Daar is de uitstoot teruggedrongen met 92,3%. AH begint met het in kaart brengen van de uitstoot in verschillende toeleveringsketens. De supermarkt is bezig met de exacte berekening voor onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit. Het bedrijf zegt dat dit al gedaan in de kip- en varkensketen, waardoor er nu ingezet kan worden op reductie.
CEO Marit van Egmond: “Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie nemen om CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door de verduurzaming van veevoer. Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50% van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77%.”
Leveranciers
Andere supers weinig concreet
Andere supermarkten hebben nog weinig concrete ambities als het gaat om het reduceren van de CO2-voetafdruk. Hoewel de andere supers wel toezeggen hun CO2-voetafdruk te verkleinen en in de meeste gevallen hier ook over rapporteren, zijn er geen ambities uitgesproken. Alleen Lidl heeft de ambitie om de operationele emissies met 52% te verlagen in 2030 en willen dat leveranciers zich committeren aan het Science Based Targets initiative (SBTi).