Doorgaan naar artikel

AH: alle leveranciers moeten zich committeren aan net-zero

Albert Heijn wil dat alle leveranciers zich uiterlijk 30 juni 2023 hebben gecommitteerd aan de Net Zero doelstellingen van het Science Based Target initiative (SBTi).

Albert Heijn net zero premium

Met de oproep van Albert Heijn sorteert het voor op de aankomende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die vanaf 2024 in zal gaan voor alle grote, beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie. Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Supermarkt Albert Heijn wil dat alle leveranciers zich uiterlijk 30 juni 2023 hebben gecommitteerd aan de Net Zero doelstellingen van het Science Based Target initiative (SBTi).

De supermarkt heeft hiervoor een klimaat hub gelanceerd met een stappenplan voor bedrijven om hun hun CO2-afdruk te berekenen, doelstellingen vast te leggen en te rapporteren hierover. In november verstuurde de supermarkt een brief met de aankondiging naar alle leveranciers, huis- en A-merk. Hierin geeft de supermarkt de verwachting aan dat op 30 juni alle leveranciers gerapporteerd hebben over hun Scope 1, 2 en 3. A-merken moeten voor 26 juli over hun klimaatdoelstellingen hebben gerapporteerd.

A-ware

Begin april maakte Royal A-ware, de zuivelleverancier van AH, zich te committeren aan de SBTi en daarvoor doelen voor vastgesteld heeft. Omdat leveranciers moeten rapporteren over hun producten voordat en nadat het de productielocatie verlaat (scope 3), moeten ook de leveranciers rapporteren over hun doelstellingen. De doelen druppelen als het ware door naar beneden in de keten. In het geval van A-ware betekent dat er ook in kaart moet worden gebracht hoeveel broeikasgasuitstoot er vrijkomt bij de productie van melk op melkveebedrijven.

Voorbereiding op CSRD

Met de oproep van Albert Heijn sorteert het voor op de aankomende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die vanaf 2024 in zal gaan voor alle grote, beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie. Moederbedrijf Ahold Delhaize moet van alle ondernemingen (Etos, Bol.com, Delhaize) weten wat de uitstoot is en hoe deze gereduceerd gaat worden.

Lees meer over de CSRD en SBTi

Reductie in keten

In 2030 wil de supermarktketen de uitstoot van toeleveringsketens met 45% gereduceerd hebben. AH maakte eerder al bekend dat alle grote eigen merk leveranciers midden 2022 al hun volledige CO2-voetafdruk in kaart hebben gebracht, inclusief een reductieplan en -doelstellingen. De leveranciers moeten jaarlijks rapporteren over hun voortgang.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin