Doorgaan naar artikel

AH start experiment met true pricing op koffie

Albert Heijn gaat experimenteren met true pricing en wil gecertificeerd worden met het duurzaamheidskeurmerk B-corp.

Albert Heijn introduceert eerlijke koffieprijzen in drie AH To Go-locaties. - Foto: Albert Heijn premium

Albert Heijn introduceert eerlijke koffieprijzen in drie AH To Go-locaties. - Foto: Albert Heijn

Albert Heijn gaat experimenteren met true pricing en wil gecertificeerd worden met het duurzaamheidskeurmerk B-corp. Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag van de supermarktketen.

Andere higlights in het duurzaamheidsverslag dat dinsdag 18 april is gepubliceerd, zijn minder voedselverspilling door de introductie van Overblijvers en het gezonder maken van huismerkproducten.

De supermarktketen maakt bekend te gaan experimenteren met true pricing in drie AH To Go-locaties in Nederland. In Zaandam, Wageningen en Groningen kunnen consumenten vanaf dinsdag zien wat de ‘echte prijs’ is van hun koffie. De eerlijke prijs van een kop zwarte koffie is bijvoorbeeld € 2,08, ten opzichte van de € 2 die standaard wordt afgerekend. Voor een cappuccino betaalt men € 0,28 meer als ze de eerlijke prijs willen betalen. Consumenten krijgen zelf de keuze of ze de eerlijke prijs willen betalen. De meerprijs wordt gedoneerd aan Rainforest Alliance.

Consumentengedrag ten opzichte true pricing

Tijdens de presentatie van het duurzaamheidsverslag vertelt CEO van Albert Heijn Marit van Egmond over de pilot: “We willen vooral zien hoe de consument reageert op true pricing en of het gedrag verandert. We kiezen bewust voor deze locaties omdat we graag willen zien wat het bij ons eigen personeel doet en er in Wageningen en Groningen veel interesse is voor eerlijke prijzen, voornamelijk vanuit studenten.” Hoelang het experiment duurt is nog niet bekend, maar als het aanslaat lijkt het niet onmogelijk dat het zich verder uitbreidt binnen de AH-filialen en wellicht naar andere producten.

Lees ook: Steeds meer beweging in true pricing in Nederland

AH gaat voor B-corp

Verder is AH bezig met het verwerven van een B-corp-status. De supermarkt is daarmee de eerste retailer die bekendmaakt bezig te zijn met het certificeringsproces van duurzaamheidskeurmerk B-corp. Dit is een bedrijfscertificering die kijkt naar de milieu- en sociale impact van het bedrijf. Om je bedrijf B-corp te mogen noemen moet het minimaal 80 punten behalen, uit een maximum van 200, op gebied van governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Van Egmond: “B-corp is volgens ons de meest ambitieuze duurzaamheidscertificering die er op dit moment is. We vinden het daarom een mooie uitdaging om ons hier aan te committeren. Het is voor ons een enorme validatie en erkenning van de stappen die wij de afgelopen jaren hebben genomen als we gecertificeerd worden, waar we natuurlijk vanuit gaan.”

Lees ook: Duurzaamheidscertificering: steeds belangrijker, maar vrijblijvend

De certificering gaat volgens CEO Marit van Egmond geen effect hebben op het assortiment van de winkels, maar ‘zeg nooit, nooit’. Van Egmond hoopt dit jaar B-corp gecertificeerd te zijn.

Duurzaamheidsverslag: grote en kleine stappen

“Dit jaar hebben we veel stappen genomen, grote en kleine,” vertelt van Egmond tijdens de presentatie van het verslag. “Die kleine stappen versnellen het behalen van grotere stappen en doelen. Daarom ben ik zeer trots op de resultaten die wij dit jaar hebben geboekt.”

Overblijvers tegen voedselverspilling

Afgelopen jaar introduceerde AH Overblijvers, afgekeken van Too Good To Go. Daarmee wil de supermarkt voedselverspilling tegengaan door producten die tegen de datum aan zitten te verkopen met korting. Sinds september vorig jaar zijn er al 350.000 Overblijvers-pakketten verkocht. Dat staat volgens de gelijk staat aan 4,5 miljoen kilo minder voedselverspilling.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin