Doorgaan naar artikel

Ahold Delhaize kiest voor versnelde groei

Ahold Delhaize zet in op een forse groei van de omzet in de komende vier jaar.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Hoofdkantoor Bol.com met Albert Heijn-winkel in het gebouw. Ahold Delhaize wil bol.com naar de beurs brengen. Foto: Patrick Post via ANP premium

Hoofdkantoor Bol.com met Albert Heijn-winkel in het gebouw. Ahold Delhaize wil bol.com naar de beurs brengen. Foto: Patrick Post via ANP

Ahold Delhaize zet in op een forse groei van de omzet in de komende vier jaar.

In 2025 moet de omzet van het moederbedrijf van Albert Heijn € 10 miljard hoger zijn dan nu. Het bedrijf onderzoekt momenteel een gedeeltelijke beursgang van webwinkel Bol.com. De beursgang van de webwinkel kan een deel van de middelen opleveren voor de ambitieuze groeiplannen, ook voor aanpassingen van fysieke winkels. De groeiplannen en beursgang meldt Ahold op de investeerdersdag, waar de strategie van het beursgenoteerde bedrijf wordt toegelicht aan beleggers.

Combineren van de verschillende merken

Ahold Delhaize maakte afgelopen week al bekend dat de resultaten voor dit jaar beter zijn dan eerder verwacht, ook voor 2022 verwacht het bedrijf een verdere verbetering van de resultaten. Een deel van de extra omzet door corona blijft behouden, consumenten houden deels vast aan nieuwe gewoontes zoals meer en vaker online boodschappen bestellen.

Ahold zet versterkt in op het combineren van de verschillende merken van het bedrijf in de Benelux. Klanten binden door de combinatie van fysiek en online winkelen en inspelen op specifieke wensen per klant. Gecombineerde aanbiedingen van verschillende winkels uit het concern bijvoorbeeld. Dat gebeurt onder meer via de vernieuwde abonnementen voor bonusklanten inclusief een standaardkorting van 10% voor biologische producten.

Omzet online verdubbelen

De netto-omzet online moet in 2025 zijn verdubbeld. De online activiteiten moeten bovendien winstgevend zijn in 2025 is de planning. Webwinkel Bol.com is dat nu al blijkt uit afzonderlijke cijfers die het concern voor het eerst prijsgeeft. De webwinkel heeft dit jaar naar verwachting een omzet van € 5,5 miljard. De Ebitda (winst voor belasting, rente en afschrijvingen) van Bol.com ligt tussen € 150 en € 170 miljoen. De ambitie is een verdubbeling van die cijfers voor 2025.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin