Doorgaan naar artikel

Ahold Delhaize verkoopt meer, kosten drukken winst

Ahold Delhaize verkoopt meer, met name in de Verenigde Staten, maar slaagt er in Europa niet in om alle kosten door te berekenen naar de consument. De winst over 2022 valt daarom lager uit.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Ahold Delhaize verkoopt meer premium

Foto: ANP

Ahold Delhaize verkoopt meer, met name in de Verenigde Staten, maar slaagt er in Europa niet in om alle kosten door te berekenen naar de consument. De winst over 2022 valt daarom lager uit.

Zoals bij bijna alle bedrijven is de hoge inflatie terug te zien in de jaar- en kwartaalcijfers van Ahold Delhaize. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos en Bol.com draaide over 2022 een omzet van € 87 miljard. Hiervan is 63% afkomstig uit de activiteiten in de VS, waar het eigenaar is van supermarkten Food Lion en Hannaford. De winst is ten opzichte van 2021 gestegen, in 2022 behaalde het bedrijf een winst van € 2,5 miljard.

Klanten trekken met prijsacties

De omzet steeg in Europa met 5,7%. Het afgelopen jaar heeft Ahold Delhaize flink ingezet om klanten te blijven trekken in dure tijden. Dat komt volgens topman Frans Muller door de introductie van meer prijsfavorieten en het uitbreiden van het huismerkenassortiment.

Daarnaast heeft het bedrijf zo’n € 1 miljard aan kosten bespaard. Daar gaat zijn onderneming mee door, zegt Muller. Ook praat Ahold Delhaize met leveranciers over hun prijzen. “De energieprijzen en grondstofprijzen dalen nu. We verwachten dat leveranciers dat ook weergeven in de prijzen die zij voor hun producten vragen.”

Meer winkels in Europa

Wereldwijd heeft Ahold 7.659 winkels. Daar is in het afgelopen jaar een flinke slag geslagen door de franchisedeal met winkels van Jan Linders en Deen in Nederland. In Europa kwamen er 204 winkels bij in 2022. In de VS werd het winkelbestand met 3 uitgebreid.

De online omzet van Ahold Delhaize groeit langzamer dan verwacht. De totale omzet is € 8,6 miljard. De online omzet in Europa viel zelfs lager uit dan in 2021. Volgens Muller is dat te verklaren door het moeizame jaar van Bol.com, waar de omzet met 1,9% afnam.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin