Skip to content

Ahold Delhaize wil lagere inkoopprijs en meer marge

Supermarktconcern Ahold Delhaize wil dat leveranciers hun prijzen snel verlagen. Daarnaast moet de marge bij dochterbedrijf Albert Heijn weer omhoog.

Updated on:
Business
Nieuws
Ahold Delhaize marge premium

Foto: Koos Groenewold

Supermarktconcern Ahold Delhaize wil dat leveranciers hun prijzen snel verlagen. Daarnaast moet de marge bij dochterbedrijf Albert Heijn weer omhoog.

Volgens topman Frans Muller heeft Ahold Delhaize in Europa zijn minimale winstmarge van 4% niet gehaald. Afgelopen jaar werd slechts 3,6% marge gerealiseerd. Dat moet dit jaar anders en daarom moeten leveranciers hun prijzen verlagen. Ook al zeggen leveranciers dat ze hun sterk toegenomen kosten nog niet hebben kunnen doorberekenen aan supermarkten als Albert Heijn.

Muller wijst daarentegen op de dalende grondstofprijzen zoals voor graan en melk. Ook de energieprijzen liggen lager dan vorig jaar herfst. Muller benadrukt daarbij dat het supermarktconcern door de eigen huismerken een goed beeld heeft van hetgeen de productie van de verschillende voedingsmiddelen kost. Leveranciers worden daarom nu actief door de supermarktketen benaderd om de prijzen te verlagen. Dit moet de afzetvolumes weer laten stijgen. Toenemende omzetten met dalende volumes hou je op termijn niet vol, benadrukt Muller.

‘Rekensom CBS klopt niet’

Volgens de topman van het supermarktconcern zijn de dagelijkse boodschappen minder duur dan menigeen denkt. De rekensom van statistiekbureau CBS klopt volgens hem niet. De statistici hebben de inflatie van voedingsmiddelen berekend op 17,6% in januari. Volgens de Ahold-topman zijn de prijsverhogingen in zijn supermarkten “aanzienlijk” lager. Bovendien kopen consumenten volgens hem vaker de goedkopere huismerken.

Steekproeven tonen dit niet aan. Zo ligt Goudse kaas onder het eigen label Beter voor koe, natuur en boer nu bij Albert Heijn in de schappen voor prijzen van € 9,12 tot € 9,75 per stuk. De prijzen van jong tot belegen liggen daarmee 32 tot 38% hoger dan een jaar geleden. Het CBS berekent voor de productgroep kaas en kwark een prijsverschil op jaarbasis van 30%.

Ander koopgedrag

En een liter halfvolle melk van de Zaande Hoeve kost nu € 1,19 per pak. Eenzelfde pak onder AH-logo koe, natuur & boer staat in het schap voor € 1,45 per liter. Beide producten zijn zo’n 26% duurder dan een jaar geleden. Begin januari lag het verschil met een jaar geleden zelfs op 33%. Dat komt omdat de melkprijzen vorig jaar in de loop van januari al werden verhoogd. Het CBS berekende over januari een prijsverschil van 27%. Daaruit kan niet worden opgemaakt Albert Heijn een veel lagere prijsverhoging heeft doorgevoerd dan de cijfers van het CBS uitwijst.

Peter Hein van Mullingen, hoofdeconoom bij CBS, geeft hetzelfde aan: “Onze inflatiecijfers worden gebaseerd op een vast boodschappenmandje. Ik denk dat Muller zinspeelt op het feit dat consumenten ander koopgedrag vertonen: ze zullen goedkopere producten kopen. Als mensen overstappen op goedkopere alternatieven zijn ze misschien minder kwijt, maar de prijzen worden daar natuurlijk niet lager van. Bovendien vinden weinig mensen het plezierig om noodgedwongen over te moeten stappen omdat boodschappen anders onbetaalbaar worden.”

Snel delen

Afbeelding
John Ramaker

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin