Ahold Delhaize ziet omzet en winst flink groeien

11-08 | |
Het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam. - Foto: ANP
Het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam. - Foto: ANP

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in de eerste helft van 2022 een hogere omzet en winst gerealiseerd dan in de eerste helft van vorig jaar. De omzet steeg met 11,7% naar € 41,22 miljard.

Als valutaschommelingen buiten beschouwing worden gelaten, steeg de omzet met 5,0%. De winst voor belastingen, rente en afschrijvingen (ebitda) kwam 7,4% hoger uit op € 3,36 miljard. Bij stabiele wisselkoersen is de winststijging 0,8%. Ahold Delhaize maakte ook bekend dat de beursgang van internethandelsbedrijf Bol.com wordt uitgesteld vanwege de matige marktomstandigheden.

Fors meer omzet in Verenigde Staten

Vooral in de Verenigde Staten verdiende Ahold Delhaize veel geld. Daar steeg de omzet voor het 39ste opeenvolgende kwartaal. De omzet groeide omgerekend in euro’s in de eerste helft van dit jaar met 17,9% naar € 25,78 miljard. Het bedrijfsresultaat steeg in de VS met 14,2% naar € 1,18 miljard.

In Europa liep het allemaal wat minder voor het concern. Ahold Delhaize kon wel de omzet laten groeien met 2,6% naar € 15,44 miljard, maar het bedrijfsresultaat in de eerste zes maanden van dit jaar zakte met 21,2% naar € 528 miljoen. Vanwege de goede prestaties van het hele concern heeft Ahold Delhaize de prognose voor de winst per aandeel voor heel 2022 verhoogd.

CEO Frans Muller van Ahold Delhaize spreekt van een sterk tweede kwartaal. “Maar het zijn voor zowel consumenten als bedrijven moeilijke tijden. De oorlog in Oekraïne veroorzaakt een ongekende energiecrisis, de grondstofprijzen zijn hoog en de inflatie heeft recordniveaus bereikt. Het huishoudbudget van consumenten staat onder druk en de koopkracht van huishoudens neemt af. Onze merken zijn gericht op het ondersteunen van klanten en we helpen consumenten door ze toegang te bieden tot betaalbare en gezonde voeding.”

Bezuinigingen

Ahold Delhaize vangt de kostenstijgingen op met bezuinigingen. Muller: “Daardoor kunnen we de prijzen zo laag mogelijk houden. Door onze strategie consequent uit te voeren zien we in het tweede kwartaal een verbetering van de omzet voor alle merken in vergelijking met het eerste kwartaal. Dit overtreft onze oorspronkelijke verwachtingen.”

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur


Beheer