Doorgaan naar artikel

Ahold: mensenrechten probleem van hele voedingsketen

Supermarkten kunnen niet alle problemen oplossen wat betreft mensenrechten bij hun toeleveranciers.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Een medewerker bezig met orderverzamelen in het Home Shop Center van Albert Heijn. Vanuit dit gebouw bezorgt de supermarktketen wekelijks tienduizenden bestellingen bij hun klanten. - Foto: ANP premium

Een medewerker bezig met orderverzamelen in het Home Shop Center van Albert Heijn. Vanuit dit gebouw bezorgt de supermarktketen wekelijks tienduizenden bestellingen bij hun klanten. - Foto: ANP

De supermarkten kunnen niet alle problemen oplossen wat betreft mensenrechten bij hun toeleveranciers. Dat komt omdat de voedingsmiddelenketen erg lang is met veel verschillende bedrijven, zegt een woordvoerder van supermarktketen Ahold Delhaize. “Wij hebben 18 merken in onze holding verspreid over de wereld. Dat maakt de problematiek van de mensenrechten complex.”

De woordvoerder reageert op een rapport van Oxfam Novib. De organisatie ter bestrijding van armoede stelt dat het slecht gesteld is met de mensenrechten bij veel toeleveranciers aan supermarkten. Vooral vrouwelijke arbeiders in deze toeleveringsketens staan bloot aan systematische uitbuiting, stelt Oxfam.

Ahold neemt rapport serieus

Ahold Delhaize neemt de bevindingen van Oxfam heel serieus, stelt de woordvoerder van de supermarktketen. “We zijn het eens met Oxfam dat het beter moet. Maar de supermarktketen kan dat probleem niet alleen oplossen gezien de complexiteit van de voedingsmiddelenketen. Een oliemaatschappij haalt olie uit de grond, verwerkt die en verkoopt de producten rechtstreeks aan de consument. Dat is veel overzichtelijker.”

Brussel werkt aan regelgeving

Volgens de woordvoerder werkt Brussel aan regelgeving die bedrijven verplicht om inzichtelijk te maken hoe ze naleving van mensenrechten bij hun leveranciers controleren. “Wij zijn voor deze regelgeving. Iedere schakel in de keten moet een gepaste bijdrage leveren aan de naleving van mensenrechten. Onze toeleveranciers moeten gecertificeerd zijn op dit gebied om dwangarbeid, kinderarbeid of onveilige werksituaties te voorkomen. Van de jaarlijkse audits gaat een signaal uit naar onze leveranciers dat ze netjes moeten werken. Als er misstanden boven water komen ondernemen we onmiddellijk actie.”

‘Marges zijn klein’

Oxfam verwijst in het rapport ook naar de extra winsten die supermarkten vorig jaar hebben gemaakt vanwege de extra omzet in de coronacrisis. De Ahold Delhaize woordvoerder merkt op dat de marges in de supermarktketen erg klein zijn. “Je spreekt over een paar procent. In andere schakels van de keten zijn de marges groter. Bovendien is de extra omzet weer verdwenen zodra de coronacrisis ten einde is.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin