Albert Heijn denkt na over klimaatimpact op kassabon

17-10 | |
Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreave
Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreave

Albert Heijn denkt na over het toevoegen van de klimaatimpact op de kassabon. Dat zegt CEO Marit van Egmond in de podcast Geld of je Leven van Radio 1.

De supermarkt wil dat consumenten kunnen zien welke impact hun boodschappenwagen heeft op het klimaat, vertelt Van Egmond. Daarnaast is Albert Heijn voorstander van een verplicht klimaatkeurmerk. “Ik heb daar nog geen goede voorbeeld van gezien, maar ik zou graag een simpel logo willen voor klimaat. Hiermee kunnen de keuzes van consumenten veranderen.” Van Egmond vindt dat er een keurmerk moet komen dat in de gehele EU hetzelfde is.

Daadwerkelijke impact

In Scandinavië zijn soortgelijke initiatieven, maar AH zou dit anders willen vormgeven. Het Noorse Oda heeft vermeldt de klimaatimpact al onderaan de kassabon. “Ik ben voor een helder logo op het gebied van klimaat, waarbij deze wel gebaseerd moet zijn op feiten. Die kassabon in Noorwegen werkt met gemiddeldes van productcategorieën. Wij willen de daadwerkelijke impact van een gekocht product tonen op de bon.” Als voorbeeld geeft Van Egmond dat een pak melk uit Nederland minder klimaatimpact heeft dan een pak uit Frankrijk.

Ellenlange discussies

Volgens de AH-topvrouw is er nog geen goede manier om klimaatimpact aan te geven. “We zijn met veel partijen in gesprek over hoe we dit kunnen vormgeven. Daarnaast heb je nog de vraag: wat is klimaatimpact? Wordt dan ook de klimaatimpact van de consument meegerekend? Daar hebben wij ellenlange discussies over.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer