Doorgaan naar artikel

Albert Heijn verhoogt prijzen van A-merken

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

Supermarktketen Albert Heijn heeft in de afgelopen weken van veel meer producten de prijs verhoogd dan verlaagd.

Dit gebeurt vooral bij A-merken, stelt prijsvergelijker IPV Data op basis van een eigen analyse. Bij andere supermarkten ligt het aantal prijsverhogingen en -verlagingen meer in balans.

81% in prijs verhoogd

Volgens IPV Data veranderde Albert Heijn in de afgelopen vijf weken van 1.806 producten de prijs. Daarbij ging in het 81% van de gevallen om een verhoging van de prijzen. Volgens de prijsvergelijker is het uitzonderlijk dat in zo’n lange periode het overgrote merendeel van de aanpassingen uit prijsverhogingen bestaat.

Duurzamer

In doorsnee ging het bij Albert Heijn om een verhoging van de prijs met net geen 4%. Bij concurrent Jumbo is dat 0,5%. Dat vooral A-merken duurder worden, is volgens de prijsvergelijker goed te verklaren. Deze producten worden vaker vernieuwd, bijvoorbeeld om het duurzamer te maken, en dit speelt door in de prijs.

Marktontwikkelingen

Albert Heijn noemt de prijsverhogingen het gevolg van ‘marktontwikkelingen’. Volgens de supermarktketen zorgen die er niet automatisch voor dat klanten duurder uit zijn bij de kassa, omdat in de analyse goedkopere huismerken en kortingsacties buiten beschouwing zijn gelaten.

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin