Doorgaan naar artikel

Albert Heijn voorziet eigen merken van Nutri-Score

Albert Heijn geeft vanaf deze week 6.000 eigen-merkproducten een Nutri-Score.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Foto: Albert Heijn premium

Foto: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn geeft vanaf deze week 6.000 eigen-merkproducten een Nutri-Score, het gezondheidslogo voor voedingsmiddelen.

Albert Heijn wil dat de komende maanden uitbreiden. CEO Marit van Egmond stelt dat de meeste eigen-merkproducten van Albert Heijn al een A of B score hebben. “Dat komt omdat we al jaren onze eigen-merkproducten verbeteren. We voegen extra vezels toe en gebruiken steeds minder suiker, zout en verzadigde vetten.”

Invoering Nutri-Score

Het voedselkeuzelogo Nutri-Score is inmiddels ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. In Nederland moet het ministerie van Volksgezondheid het logo nog definitief goedkeuren. De invoering volgt naar verwachting in de eerste helft van dit jaar.

Het logo geeft een voedingsmiddel een letter (A tot en met E) en een bijpassende kleur (van donkergroen (A) naar rood (E)), waarbij A het meest gezond is en E het minst. Eiwitten, vezels, fruit, groenten, peulvruchten en noten leveren pluspunten op. Een hoog gehalte aan energie, suikers, verzadigd vet en zout drukken de Nutri-Score omlaag.

Verschillende soorten vergelijken

De Nutri-Score wordt bepaald per product, waarbij consumenten bijvoorbeeld verschillende soorten frisdrank met elkaar kunnen vergelijken wat betreft gezondheid, of verschillende soorten kaas of verschillende soorten yoghurt. De Nutri-Scores van verschillende producten zijn niet met elkaar te vergelijken. Een B-score voor kaas is niet hetzelfde als een B-score voor crackers.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin