Alle ballen op de retail

10-11 | |
Jansen
Léon Jansen Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners. Jansen werkt aan tal van projecten op het gebied van gezondheid van voedsel en op het gebied van effecten van voedselproductie op het milieu en de biodiversiteit
Foto: ANP
Foto: ANP

Duurzaamheid is heel belangrijk, maar net als veel consumenten maak ook ik in de winkel niet altijd de meest duurzame keuze.

Zo ben ik niet overtuigd van de milieuvriendelijkheid van biologische producten vanwege de mindere opbrengst per hectare en groter risico op verlies tijdens of na de productie. En biologische insecticiden, zijn die duurzamer? Mij overtuig je dus niet met een tv-campagne voor biologische voeding. Het prijsverschil met gangbare voedingsmiddelen duwt me ook de andere kant op. En mij niet alleen.

‘Logische producten’

Hoe nu al die consumenten aan meer milieuvriendelijke producten helpen? En dan bedoel ik logische producten, niet biologische! Logisch omdat ze minimale hoeveelheden kunstmest of gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, en dan alleen daar waar nodig en als alle andere opties zijn uitgeput. ‘Logische producten’ klinkt ook beter dan ‘geïntegreerd plaagmanagement’ (IPM) of andere termen.

Assortiment stap voor stap verduurzamen

Supermarkten moeten zich inspannen om de consument duurzamer te laten eten. Dat kan door stap voor stap producten te vervangen door duurzamere varianten. Consumenten begrijpen dat, als je er het goede verhaal bij vertelt en de duurzamere varianten net zo goed smaken. De combinatie van factoren, zoals de nabijheid van de supermarkt, weten wat waar ligt, goede service en prijs, is de basis waarop klanten hun winkel kiezen. Dat zorgt ook voor acceptatie van de keuze van de supermarkt om het assortiment stap voor stap te verduurzamen. De retail kan dit ook verweven in het formulebeleid en haar positionering verduurzamen. Deze aanpak gaat echt zoden aan de dijk zetten.

Mooi voorbeeld is Coop

De handschoen ligt bij de retail. Als die haar huismerken een voor een verduurzaamt en dit verhaal deelt met haar klanten, dan zal dit ook voor merkfabrikanten een extra stimulans zijn om daarin mee te gaan. Een mooi voorbeeld is Coop, dat zeven vleesproducten vervangt door plantaardige alternatieven die het tussen de vleesproducten aanbiedt. Het kán, dus alle ballen op de retail. Dan kunnen consumenten zoals ik zonder hoofdbrekens gewoon de producten kopen die we lekker vinden.




Beheer