Britse uitspraak: reclamekreet Alpro was misleidend

27-10 | |
De reclamekreet ‘Your recipe to a healthier planet’ is volgens ASA misleidend. - Foto: Harold Versteeg
De reclamekreet ‘Your recipe to a healthier planet’ is volgens ASA misleidend. - Foto: Harold Versteeg

Een reclamekreet van Alpro, het amandelmelk-merk dat behoort tot Danone, dat zijn producten goed zijn voor de planeet, is volgens de Britse advertentiewaakhond Asa misleidend.

Alpro gaf Asa een uitgebreide uitleg waarom plantaardige dranken beter zouden zijn dan dierlijke maar zag de klacht van één klager toch toegewezen.

Your recipe to a healthier planet

Aanleiding was een reclame op een Londense bus met aan één kant de gewraakte kreet en aan de andere kant ‘Your recipe to a healthier planet’. Alpro stelde dat de consument, gezien de vele communicatie, zou begrijpen dat plantaardige producten een geringere milieu-afdruk hebben dan alternatieve zuivelproducten. “De overgang naar meer plantaardig eten is op brede schaal erkend als een manier om de CO2-afdruk van de agrifoodsector te reduceren.”

De Danone-dochter leverde de reclamedienst ook uitgebreide informatie over de volledige levenscyclus van haar amandelmelk omdat de klager van mening was dat dat niet duurzaam geproduceerd werd. Maar ondanks het lange verweer wees de Asa de klacht toch toe. “Het is niet duidelijk wat de basis voor de claim ‘Good for the planet’ was en wij concluderen daarom dat de advertentie misleidend en in strijd met de reclamecode is”, aldus de uitspraak.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur



Beheer