Ambities Too Good To Go: meer maaltijden redden, ook bij fabrikant

01-06 | |
Dit jaar lanceerde Too Good To Go ook zijn eerste kookboek met recepten met restjes. Foto: Too Good To Go
Dit jaar lanceerde Too Good To Go ook zijn eerste kookboek met recepten met restjes. Foto: Too Good To Go

Too Good To Go, het bedrijf dat overgebleven voedsel aanbiedt in zogenoemde ‘magic boxen’, zet de volgende stap in zijn ambitie om de wereld verspillingsvrij te krijgen. Dit jaar lanceert Too Good To Go een campagne om verspilling bij consumenten tegen te gaan, maar kijken ze ook verder in de keten.

Too Good To Go gaat voor het eerst verder in de keten kijken dan de retail. Geertje Zegers, Country Manager Too Good To Go Nederland vertelt op het Wonders of Food Waste event: “30% van de totale voedselverspilling vind plaats eerder in de keten. Daarom is er een pilot gelanceerd om deze producten ook te redden.”

Fabrikant box

Fabrikanten hebben veel voedsel wat de consument nooit bereikt, omdat er net te weinig kruiden in een potje zit of omdat de supermarkt niet alles afneemt. “Wij willen dit nu ook aanpakken en hopen dit jaar de ‘Fabrikant box’ te lanceren. In samenwerking met Unilever en PostNL zullen producten van Unilever toch bij de consument terecht gaan komen.” Wanneer dit officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

Vijf miljoen maaltijden

Too Good To Go is een Deens bedrijf dat in 2018 naar Nederland kwam met de ambitie om voedselverspilling uit te bannen. Het bedrijf maakt het voor restaurants, supermarkten en ambachtelijke winkels mogelijk om hun overige producten te verkopen in plaats van in de prullenbak te gooien. In 2021 liep het aantal ‘geredde’ maaltijden op tot 5.234.897. Het doel voor 2022 is om dat op te krikken naar 7,5 miljoen maaltijden. De app verdient geld door middel van een fee voor de retailer per verkochte maaltijd betaalt. Too Good To Go is nu actief in 17 landen en heeft 3 miljard gebruikers.

Verwarrende houdbaarheid

Daarnaast zet Too Good To Go ook meer in op kennis bij de consument krijgen. “Consumenten vinden THT en TGT heel verwarrend. Ze kiezen vaak voor de ‘veilige’ optie: weggooien op de datum. Terwijl THT staat voor de bepaalde kwaliteitsborging, het betekent dat de fabrikant vindt dat het product voor deze datum de beste smaak heeft. Het heeft niks met voedselveiligheid te maken.” Om dit duidelijker te maken bij de consument heeft het bedrijf het label ‘Kijk, Ruik, Proef’ gelanceerd, wat nu op 4.200 producten te vinden is van Danone, Unilever en Nestlé.

Eerste kookboek

Een geluid dat Zeegers veel hoort is dat Too Good To Go de verspilling in de supermarkt tegengaat, maar dat het bij de consumenten dan alsnog in de prullenbak verdwijnt. “Dat is niet het geval, we hebben onderzoek gedaan naar hoe onze boxen worden gebruikt. 93% van alle aangeboden boxen worden opgehaald en daarvan wordt 90% ook echt gebruikt. Dat kan natuurlijk altijd beter.” Dit jaar lanceerde het bedrijf zijn eerste kookboek met recepten met restjes. Mette Lykke, CEO van Too Good To Go zegt op hetzelfde evenement ook dat zij aan de slag gaan met educatie op scholen over voedselverspilling. Daarvoor is nu een pilot in Frankrijk gestart.

Nieuwe partners

Toch is er ook nog genoeg te doen voor de anti-verspilapp. Zeegers: “Onze grote uitdaging dit jaar is het aansluiten van nog meer retailers, ambachtelijke winkels en restaurants. Daarvoor gaan wij de straat op om partijen actief aan te spreken. Naar mijn mening gaat het nog niet hard genoeg met het aansluiten van nieuwe partners.” Het bedrijf heeft op dit moment 7.945 aangesloten bedrijven op de app. Bij Albert Heijn hoeft het bedrijf niet meer aan te kloppen: zij ontwikkelde hun eigen concurrent op Too Good To Go, Overblijvers. ”Uiteindelijk is ons doel een wereld zonder voedselverspilling en daarvoor moet iedereen meedoen.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer