Angst voor huismerk-switch laat aandeel Kellogg dalen

Beursanalisten waarschuwen dat ook voedingsbedrijf Kellogg terrein kan gaan verliezen aan huismerken. Foto: ANP
Beursanalisten waarschuwen dat ook voedingsbedrijf Kellogg terrein kan gaan verliezen aan huismerken. Foto: ANP

Consumenten die vanwege de inflatie weglopen van de A-merkproducten en steeds vaker huismerkproducten kopen. Het is een veelgehoord fenomeen in de huidige situatie van hoge prijzen.

Beursanalisten waarschuwen dat ook voedingsbedrijf Kellogg terrein kan gaan verliezen aan huismerken. Volgens het bedrijf is het iets dat ze in de gaten houdt, ‘we letten heel erg op onze prijsverschillen’, maar stelt echter nog geen bewijs te hebben gezien dat huismerken aan een grote opmars in hun categorieën bezig zijn. Zo liet de topman weten tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

Toch zijn investeerders niet overtuigd. De aandelen daalden in twee weken tijd met ruim 10% in waarde als gevolg van de kwartaalresultaten en bijbehorende toelichting. Tijdens de presentatie werd ook duidelijk dat de kosten voor het bedrijf hoog zullen blijven; een andere oorzaak voor de niet-populaire aandelen van het bedrijf.

Historisch lage waardes BRF

Ook het Braziliaanse vleesbedrijf BRF heeft te maken met hoge kosten. Het presenteerde vorige week een verlies van $ 26 miljoen in het derde kwartaal, terwijl analisten rekening hadden gehouden met een kleine winst. Hoewel het verlies kleiner was dan een jaar eerder, zorgden hoge rentekosten ervoor dat er alsnog een verlies overbleef. Het resultaat vòòr rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen kwam wel positief uit. De koers bereikte vorige week historisch lage waardes en daalde met ruim 7% in twee weken.

Het voedings- en retailbedrijf dat wel een stijging van de aandeelwaarde zag, was het Britse ABF. De koers steeg met bijna 17% door meer omzet en winst. Het bedrijf wist de hogere kosten grotendeels door te berekenen aan de consument.

Forse stijging koers CNH Industrial

Ook de trekkerfabrikant CNH Industrial, maker van Case en New Holland, zag een forse stijging van de beurskoers. Aandelen werden ruim 19% meer waard in twee weken. De gepresenteerde kwartaalresultaten lagen boven de verwachting van analisten. Daarbij verwacht het bedrijf een sterke vraag naar landbouwmachines en dat het tegelijkertijd de hogere prijzen kan handhaven.

De Food&Agribusiness-index, met daarin alle food- en agribedrijven die worden gevolgd op de beurs, steeg in twee weken tijd met 1,4%. Daarmee was de stijging minder groot dan die van de AEX-index (in Nederland genoteerde bedrijven) van 5,3% en de S&P 500-index (500 in de VS genoteerde bedrijven) van 2,4%.

Bekijk het verloop van de aandelenkoersen van bedrijven in de Beursindex van Food&Agribusiness via FoodAgribusiness.nl/markt

Kloosterman
Meer over


Beheer