Doorgaan naar artikel

Anti-palmoliecampagne The Flower Farm ‘misleidend’

Geüpdatet op:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP - Foto: "TENGKU BAHAR"

Foto: ANP

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de anti-palmoliecampagne van het nieuwe margarinemerk The Flower Farm misleidend, onjuist en ongenuanceerd.

The Flower Farm handelt zowel in strijd met de Nederlandse Reclame Code als met de Milieu Reclame Code, en moet de verpakkingen, televisiecommercial, video, socialmediaberichten en website aanpassen, eist de RCC.

The European Palm Oil Alliance had een klacht ingediend over de reclamecampagne van The Flower Farm.

Claims onjuist en daarom misleidend

De RCC vindt alle claims die suggereren dat voor palmolie (alle) tropisch regenwoud moet worden verwoest onjuist en daarom misleidend. Dat geldt ook voor de claim dat palmolie dieren (o.a. orang-oetans) uitroeit. De rekensom dat een consument elk jaar 30 m2 regenwoud spaart als hij de margarine van The Flower Farm gebruikt, is in strijd met de Milieu Reclame Code.

Om de misleiding te stoppen, moet The Flower Farm de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen. Dat geldt ook voor de televisiecommercial, de kindertekeningvideo die wordt gebruikt in de campagne, de filmpjes met teksten op Instagram en Facebook en diverse teksten op de website.

De RCC stelt met deze uitspraak de European Palm Oil Alliance (EPOA) in het gelijk.

Snel delen

Image
Eric Beukema

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin