Doorgaan naar artikel

Arla compenseert verlies in foodservice

Arla heeft de verloren omzet in horeca en restaurants weten te compenseren.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Arla heeft de verloren omzet in horeca en restaurants weten te compenseren door extra verkoop van merkproducten via de retail. Naar verwachting gaat de balans tussen beide verkoopkanalen zich in de tweede helft van dit jaar herstellen.

Arla is trots op de groei die het met zijn internationale merken heeft weten te realiseren. De zuivelonderneming wist hiermee het verlies aan omzet in het door corona geplaagde foodservice-kanaal op te vangen. Alleen het Arla-merk was gedurende het eerste halfjaar van 2021 al goed voor een omzet van ruim € 1,6 miljard. Dat is 7,4% meer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De volume gedreven omzetgroei, ofwel de omzetgroei zonder prijsverhogingen mee te rekenen, kwam uit op 6,9%.

Groei met Starbucks

De totale volume gedreven omzetgroei van Arla’s merken kwam uit op 5,6%, goed voor € 140 miljoen extra omzet. Dat ligt flink boven de groeidoelstelling van tussen de 1 en 3%. Naast het Arla-merk deed ook het merk Castello het wederom goed. Wat betreft merken in licentie realiseerde Arla met Starbucks een volume gedreven omzetgroei van 42,7%. De groeicijfers zijn opvallend, zeker in het licht van de gerealiseerde groeicijfers gedurende de eerste helft van 2020. Wel verwacht Arla een rustiger verloop in de tweede helft van dit jaar. De zuivelonderneming rekent op een uiteindelijk groeipercentage van 3 à 4%.

Balans zal herstellen

Arla’s afzet via het foodservice-kanaal is nog niet terug op het niveau van voor corona. CEO Peder Tuborgh gaat er wel vanuit dat de balans tussen afzet via retail en foodservice zich gedurende de tweede helft van dit jaar herstelt.

Zaak is om te nemen klimaatmaatregelen op het boerenerf te vermarkten

De totale merkenomzet kwam over de eerste helft van 2021 uit op € 2,6 miljard. Dat is 49,3% (2020: 48,3%) van de totale omzet van € 5,4 miljard (+1,2%). Arla verwacht dat de jaaromzet uitkomt tussen de € 10,6 en € 11 miljard. Eerder ging de onderneming nog uit van een omzet tussen de € 10,3 en € 10,6 miljard. De winstverwachting blijft met tussen de 2,8 en 3,2% van de omzet gelijk. De winst over de eerste helft van 2021 kwam met € 165 miljoen net als vorig jaar uit op 3% van de omzet.

Klimaatneutrale zuivel

Net als andere zuivelondernemingen is ook Arla druk in de weer met duurzaamheid. Ook daar komt het sterke internationale Arla-merk van pas. Er zijn diverse methodes in beeld gebracht om de huidige gemiddelde CO2-footprint op Arla’s melkveebedrijven, van 1,15 kilo CO2-equivalent per kilo melk, verder te verlagen. Zaak is volgens Tuborgh om nu te nemen klimaatmaatregelen op het boerenerf te vermarkten. Dit wil de onderneming vooral realiseren door gebruik te maken van het Arla-merk. Goed voorbeeld is volgens de topman de introductie van klimaatneutrale biologische zuivel begin dit jaar in Nederland. De zuivel is klimaatneutraal als gevolg van CO2-reductie en CO2-compensatie. Het is de derde Europese markt waar Arla een dergelijk product heeft gelanceerd.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin