Doorgaan naar artikel

Arla ziet merken opnieuw flink groeien

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Arla signaleert dat de balans tussen verkoop via het retail- en foodservicekanaal langzaam terugkeert. Foto: ANP premium

Arla signaleert dat de balans tussen verkoop via het retail- en foodservicekanaal langzaam terugkeert. Foto: ANP

De omzet van Arla is gedurende de eerste helft van 2021 toegenomen met 1,2% naar € 5,4 miljard.

De zuivelonderneming zag de verkoop van merkproducten opnieuw toenemen, met name in het retailkanaal. Arla verwacht dat de omzet over heel 2021 uitkomt tussen de € 10,6 en € 11 miljard met een nettowinstmarge van tussen de 2,8 en 3,2%.

Merkproducten Arla

Het volume merkproducten dat gedurende de eerste zes maanden van dit jaar werd afgezet nam opnieuw toe, dit keer met 5,6% (2020: +10,4%). Het Arla-merk groeide met 6,9% wat resulteerde in een omzet van € 1,6 miljard. Ook de merkproducten, die Arla onder licentie produceert, deden het goed. Zo groeide het volume Starbucks-producten met 43% in Europa, Het Midden-Oosten en Afrika. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken was sprake van forse groei.

Balans retail- en foodservice

De verkopen via het foodservice-kanaal herstelden zich vanaf het voorjaar, nadat veel horeca de deuren weer mochten openen. De verkopen liggen nog niet op pre-coronaniveau, maar Arla signaleert wel dat de balans tussen verkoop via het retail- en foodservicekanaal langzaam terugkeert.

CEO Peder Tuborgh spreekt van een solide resultaat en een goed rendement voor de leden-melkveehouders als gevolg van een verbeterde melkprijs. Tegelijk waarschuwt hij voor de gevolgen van inflatie en stijgende kosten. Ook de leden-melkveehouders worden hiermee geconfronteerd.

Prestatieprijs Arla

Arla’s prestatieprijs kwam uit op 38,6 cent per kilo melk. Dat is 1,6 cent hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gemiddelde voorschotmelkprijs kwam uit op 36 cent. Dat is eveneens 1,6 cent hoger dan een jaar eerder. Tegelijk namen de prijzen van brandstof, energie en de voerkosten toe. Gemiddeld stegen de voerkosten per koe gedurende de eerste helft van 2021 met 13%.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin