Doorgaan naar artikel

Atradius: concurrentie supermarkten neemt toe

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Foto: ANP - Foto: ROBINUtrecht

Foto: ANP

Kredietverzekeraar Atradius beschrijft in een rapport de vooruitzichten in de foodsector. Het bedrijf ziet in meerdere landen de concurrentie tussen supermarkten toenemen.

Kredietverzekeraar Atradius publiceerde dinsdag de Market Monitor voedingsindustrie. Hierin beschrijft het bedrijf de wereldwijde vooruitzichten en risico’s voor de foodsector. Een kredietverzekeraar als Atradius biedt bedrijven verzekeringen aan die bescherming bieden tegen het risico dat een klant de rekening niet kan betalen. In het rapport beschrijft Atradius dan ook in hoeverre het bedrijf open staat om krediet in bepaalde subsectoren in de agri(food)sector te verzekeren, afhankelijk van de risico’s in de sector.

Lees ook: Agrifood presteert stabiel, maar kampt met risico’s

Zo beschrijft het rapport dat in Nederland de verzekeraar speciale aandacht houdt voor biologische speciaalzaken. Deze hebben te maken met consolidatie in dit segment en concurrentie van reguliere supermarkten.

Druk op marges supermarkten

De risicoverwachting voor de retail in het algemeen is in meer landen hoog. In België wordt niet uitgesloten dat de introductie van twee Nederlandse supermarkten, Jumbo en Albert Heijn, een prijzenoorlog zal veroorzaken. Atradius voorziet meer concurrentie, met meer druk op prijzen, wat weer impact heeft op de winstmarges van Belgische retailers en verwerkers.

Prijsgevoelige consumenten

In Frankrijk wordt eveneens een trend gezien van nieuwe spelers die zich agressief uitbreiden en veel lang-gevestigde supermarkten die moeilijkheden ondervinden. Ook in Denemarken wordt sterke concurrentie tussen supermarkten gezien en daarbij komend ‘prijsgevoelige consumenten’. Dat zet druk op de marges van de supermarkten daar, vooral voor de vele kleinere spelers. Ook is de omzet van zogenoemde discounters, goedkopere supermarkten, de afgelopen jaren toegenomen, terwijl de omzet in het ‘traditionele’ retailsegment stabiel bleef. In Polen spelen ook sterke competitie, druk op de prijzen en veranderend consumentengedrag in de retail een rol. Het aantal betalingsachterstanden en bedrijven dat de rekeningen niet meer kan betalen, blijft daar hoog, aldus Atradius.

Hogere inputprijzen

Atradius beschrijft in het rapport dat in Frankrijk de hoge marktconcentratie en grote marktmacht van supermarkten zorgen dat veel voedselverwerkers en -producenten moeite hebben hogere inputprijzen door te berekenen aan de volgende schakel in de keten. Hogere inputprijzen zijn een probleem in meerdere landen. In Australië zijn de prijzen voor levend vee, vlees en graan hoger geworden, wat de marges laat krimpen. Atradius voorziet hiervan geen verbetering in de komende maanden.

Bij Europese landen, onder andere Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, wordt onder andere de verhoging van de varkensprijzen genoemd als gevolg van de Afrikaanse Varkenspest. Die hogere inputprijzen kunnen slachterijen en vleesverwerkers niet altijd doorberekenen aan supermarkten. Vooral (kleinere) bedrijven die niet kunnen exporteren lopen risico.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin