Doorgaan naar artikel

Ausnutria versterkt marktpositie in kindervoeding

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Productie van Kabrita kindervoeding bij Ausnutria in Leeuwarden. - Foto: Ausnutria

Productie van Kabrita kindervoeding bij Ausnutria in Leeuwarden. - Foto: Ausnutria

Ausnutria Dairy Corporation heeft zijn marktpositie in kindervoeding in 2019 verder versterkt. Op basis van officiële importcijfers van China steeg Ausnutria’s marktaandeel daar van plaats acht (2018) naar plaats vier (2019). De nettowinst kwam uit op bijna € 121 miljoen.

Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, dat de organisatie verkoopt onder de merknaam Kabrita, heeft Ausnutria 60% marktaandeel in China en is Ausnutria nummer één in de wereld, zo meldt het bedrijf. Buiten China groeit de afzet in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland, het Midden-Oosten en Europa.

Nederland belangrijk

De omzet kwam volgens de definitieve cijfers uit op omgerekend € 864 miljoen, de brutowinst bedroeg bijna € 173 miljoen en de nettowinst krap € 121 miljoen.

Het Nederlandse deel – Ausnutria B.V. – vormt een belangrijk onderdeel, zowel strategisch als qua bijdrage aan de resultaten, zo stelt Bart van der Meer, Boardmember en CEO van Ausnutria Dairy Corporation. Bij Ausnutria Nederland wordt op dit moment gewerkt aan grote investeringsprojecten. Naast de modernisering van de productielocaties in Kampen, Ommen en Leeuwarden, wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de productielocatie in Heerenveen.

De invloed van het coronavirus is niet voorspelbaar, maar zal, naar het oordeel van deskundigen en op basis van de ervaringen in China, tijdelijk zijn

“Het strategisch beleid van Ausnutria heeft geleid tot een goede positionering en uitgangspositie. Investeringen in de productieketen, het opbouwen van een geolied verkoopteam en netwerk, evenals de opbouw van een sterk onderzoeks en ontwikkelingsteam plus een gedegen kwaliteitscontrole zijn pilaren die onze positie in China en in de rest van de wereld verder zullen versterken”, aldus Bart van der Meer.

Optimisme

Ausnutria ziet de positieve ontwikkelingen van de laatste jaren aanhouden in 2020. “De invloed van het coronavirus is daarbij niet voorspelbaar, maar zal, naar het oordeel van deskundigen en op basis van de ervaringen in China, tijdelijk zijn”, aldus Bart van der Meer.

Ausnutria heeft sinds de uitbraak van het virus in China onmiddellijk maatregelen genomen om zijn medewerkers te beschermen tegen besmetting en blijft hier continu mee bezig nu het virus zich naar de rest van de wereld verspreidt.

In China lijkt het virus onder controle. In Nederland en de buitenlandse vestigingen zorgt het virus op dit moment niet voor onoverkomelijke problemen voor de bedrijfsvoering.

Continuïteit waarborgen

Wat betreft de productie en export van zijn producten heeft Ausnutria maatregelen getroffen om de continuïteit te waarborgen. Bart van der Meer: “We houden de ontwikkelingen natuurlijk goed in de gaten en staan in nauw contact met onze leveranciers om snel te kunnen anticiperen.”

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin