Doorgaan naar artikel

Ausnutria ziet resultaat fors dalen

De omzet van Ausnutria Dairy Corporation is afgelopen jaar met 9% gedaald naar € 1 miljard. De winst daalde met 72% naar € 29 miljoen. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 58% naar € 66 miljoen.

Ausnutria premium

Foto: Anne van der Woude

De omzet van Ausnutria Dairy Corporation is afgelopen jaar met 9% gedaald naar € 1 miljard. De winst daalde met 72% naar € 29 miljoen. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 58% naar € 66 miljoen.

Ausnutria had het vooral moeilijk in China, de grootste en belangrijkste markt van de onderneming, en dan met name in de afzet van baby- en kindervoeding op basis van koemelk. Ook werden de cijfers beïnvloed door eenmalige afboekingen op deelnemingen in Australië en Nieuw-Zeeland.

Dalende verkoop van eigen merken baby- en kindervoeding

De concurrentie in China is sterk als gevolg van een dalend aantal geboortes en de nadelige gevolg van de Covid-19 pandemie. Ausnutria’s omzetdaling is met name een gevolg van de dalende verkoop van eigen merken baby- en kindervoeding op basis van koemelk. De groep heeft in 2021 een reeks aanpassingen gedaan in de verkoopstrategie van haar koemelkmerk Hyproca 1897. Als onderdeel van deze aanpassingen heeft het bedrijf zijn distributiekanalen verder gestroomlijnd en een strengere controle over hun voorraadniveaus ingevoerd. Dit heeft ook in 2022 de verkoop beïnvloed. Ook de stijgende kostprijs als gevolg van de inflatie heeft een negatief effect op de resultaten van Ausnutria.

Kabrita

Ondanks de tegenvallende prestaties van de gehele kindervoedingssector, boekt Ausnutria met de verkoop van haar eigen merk baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk, Kabrita, een jaar-op-jaar groei van 7,1%. Dit is volgens de onderneming onder andere te danken aan het onderzoek dat Ausnutria, samen met wetenschappelijke partners, uitvoert naar de eigenschappen van geitenmelk en de groeiende merkbekendheid.

Volgens branchestatistieken, gebaseerd op daadwerkelijke verkoopgegevens van eindgebruikers in 2022, is het marktaandeel van Kabrita in de markt voor baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk volgens Ausnutria met meer dan 5% gestegen. De zuivelonderneming versterkt daarmee haar positie als marktleider in deze sector.

Investeringen van Ausnutria in Nederland

Ausnutria’s sterke positie in de categorie geitenmelk en de kansen die deze productgroep biedt, blijft een belangrijke basis voor investeringen van Ausnutria in Nederland. De bouw van een nieuwe droogtoren voor halffabricaat kindervoeding op basis van geitenmelk in Heerenveen, wordt begin 2024 afgerond. Ook maakte Ausnutria in oktober vorig jaar bekend haar samenwerking met geitenkaasproducent Amalthea verder te gaan intensiveren, door middel van een 50% belang in de Amalthea kaasfabriek. Daarbij opende Ausnutria eind vorig jaar ook haar eigen dependance op de Wageningen Campus.

Vooruitzichten in China

De vooruitzichten in China blijven volgens Ausnutria gematigd als gevolg van de economische omstandigheden en achterblijvende geboortecijfers, die naar verwachting in 2025 een herstel zullen laten zien. De ontwikkelingen buiten China laten een positieve trend zien. Bart van der Meer, executive director Ausnutria Dairy: “Buiten China zien wij in Amerika, Midden-Oosten en Zuidoost-Azië een aanzienlijke groei.”

In januari 2022 is de aandelentransactie met Yili afgerond. De Chinese zuivelgigant Yili is daarmee met 60% de grootste aandeelhouder van Ausnutria geworden.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin