De kindervoeding op basis van geitenmelk (Kabrita) van Ausnutria heeft gedurende het tweede kwartaal een duidelijk groeiherstel laten zien. Foto: Boerderij
Ausnutria Dairy Corporation heeft zowel zijn omzet als winst zien toenemen gedurende de eerste helft van 2021.
De omzet nam toe met 10,7% naar € 557,9 miljoen. De winst steeg met 3,4% naar € 77,6 miljoen. Naast de impact van Covid-19 noemt CEO Bart van der Meer de intensivering van concurrentie in China, Ausnutria’s belangrijkste markt, als reden voor de naar eigen zeggen bescheiden groeicijfers. Substantieel lagere geboortecijfers en verandering van koopgedrag van consumenten leiden volgens hem tot lastige marktomstandigheden.
Groeiherstel eigen merk kindervoeding
Desondanks wist Ausnutria de verkoop van zijn eigen merken kindervoeding met 10% te laten groeien, waarbij de kindervoeding op basis van geitenmelk (Kabrita) gedurende het tweede kwartaal een duidelijk groeiherstel liet zien. Ausnutria geeft aan dat de wereldwijde trend van dalende geboortecijfers door Covid-19 in een versnelling is gekomen. Dit is duidelijk zichtbaar in landen waar Ausnutria actief is. Afremming van de vergrijzing in China blijft echter een speerpunt in het beleid van de Chinese overheid. Reden voor de zuivelonderneming om positief te blijven over toekomstige ontwikkelingen.
Investeringsplannen Ausnutria
Van der Meer: “Ausnutria heeft vertrouwen in de toekomstige marktonwikkelingen en zijn positie daarin. De investeringsplannen in Nederland zijn ongewijzigd.” Ausnutria kondigde begin 2020 aan € 140 miljoen te investeren in een nieuwe fabriek in Heerenveen voor de productie van onder meer geitenmelkpoeder geschikt voor kindervoeding. De fabriek krijgt een capaciteit van 35.000 ton geitenmelkpoeder en 4.400 ton weiconcentraat. Naar verwachting worden de bouwwerkzaamheden in 2023 afgerond.