Australische retailers investeren in melkveebedrijven

Woolworths trekt € 3 miljoen uit om investeringen op melkveebedrijven te subsidiëren. De andere grote retailer, Coles, wil naar transparante inkoopcontracten met melkveehouders met een minimum melkprijs.

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een zuivelfonds in het leven geroepen voor melkveehouders die aan zijn keten leveren. Boeren kunnen tot zo’n € 62.000 ontvangen voor bijvoorbeeld het vervangen van machines of een investering in duurzaamheid. In totaal is ruim € 3 miljoen beschikbaar.

‘Weerbaarheid melkveehouders vergroten’

Woolworths wil met het fonds een bijdrage leveren aan een bestaand Australisch plan voor de zuivelsector, dat erop is gericht om productiekosten te verminderen en de winst te verhogen. Volgens onderzoek van belangenorganisatie Dairy Australia is 80% van de melkveehouders in het land van plan de komende twee jaar in het eigen bedrijf te investeren.

Inkoopdirecteur Paul Harker van Woolworths verwacht dat een flinke groep boeren met het geld de technologie op hun melkveehouderij kan moderniseren. “Melkveehouders hebben het zwaar gehad in de afgelopen jaren door droogte en branden”, benadrukt hij. “Dit fonds kan helpen hun weerbaarheid tegen zulke rampen te vergroten.” Hij verwacht dat in eerste instantie zo’n zestig boeren zullen profiteren van het fonds.

Lees ook: Australisch melkveebedrijf klem door droogte

Coles wil transparantere contracten

De andere grote Australische supermarktketen Coles is ook een initiatief gestart om de duurzaamheid op melkveehouderijen te verbeteren. De komende weken praat Coles met melkveehouders in West-Australië over de mogelijkheden die het boeren biedt wanneer zij bereid zijn om direct melk te leveren aan de supermarkt.

Coles verkocht het eigen melkmerk altijd in samenwerking met melkverwerkers, maar wil nu naar een model dat direct transparante contracten sluit met melkveehouders. Coles belooft onder meer een minimum melkprijs tot juni 2023. Dat zou boeren meer zekerheid geven en investeringen stimuleren. Coles heeft al tien melkveehouders in het westen bereid gevonden om samen 35 miljoen liter melk per jaar te leveren.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Duurzame Zuivel Ontwikkelings Groep

Coles richtte recent de Duurzame Zuivel Ontwikkelings Groep op, met als doel te investeren in duurzaamheid op melkveehouderijen. De supermarktketen begon in juni vorig jaar met het direct inkopen van melk van melkveehouders in de staten Victoria en New South Wales. Daar investeerde de duurzaamheidsgroep van Coles in proeven met diergezondheid en het leveren van handzeepapparaten en defibrillatoren op melkveehouderijen.

Australische supermarkten kregen de afgelopen jaren forse kritiek, omdat ze met een lage verkoopprijs van 1 dollar per liter de industrie flink onder druk zetten. Sommige melkveehouders zagen zich zelfs genoodzaakt hun bedrijf te verkopen.

Lees ook: Buitenlanders strijden om Australische melk

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.