De fabriek van Barry Callebaut in Wieze, nabij Brussel. - Foto: ANP
De Barry Callebaut Group heeft haar verkoopvolumes in afgelopen boekjaar (eindigend op 31 augustus 2022), ondanks de wekenlange sluiting van de chocoladefabriek het Belgische Wieze, zien toenemen met 5,3% naar ruim 2,3 miljoen ton.
Het was vooral de chocoladedivisie die met een plus van 5,9% een sterke groei rapporteerde. De volumegroei was zichtbaar in alles regio’s, maar het grootst in de regio Azië-Pacific (+15,8%). Naast chocola groeide ook de verkopen in de divisie Gourmet & Specialiteiten fors (+22,5%). Callebaut is onder meer een belangrijke chocolade- en cacaoleverancier van Unilever en Nestlé.
Omzet Barry Callebaut € 8,2 miljard
’s Werelds grootste fabrikant van chocolade- en cacaoproducten realiseerde een omzet van omgerekend € 8,2 miljard, dat is een stijging van 12,3% ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst daalde met 6,1% naar € 366 miljoen. De ebit daalde met 2,3% naar € 561 miljoen, een gevolg van de tijdelijke sluiting van de fabriek in België eerder dit jaar na een salmonella-uitbraak.
De fabriek draait inmiddels weer op ‘normale’ capaciteit, maar de stilleging kostte de onderneming tot nu toe € 78 miljoen. Ook verwacht Callebaut dat de tijdelijke sluiting effect zal hebben op de cijfers in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar.