Bauernverband wil ‘Duitsland-bonus’ voor leveranciers

09-12-2020 | Laatste update op 16-03 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Duitse landbouwfederatie Deutscher Bauernverband (DBV) mengt zich donderdag nadrukkelijk in het koor dat eisen stelt aan de relaties van de sector met de supermarktketens.

Eis nummer 1 van in totaal 11 is dat de retailers zich met hun inkoopbeleid moeten verplichten tot een bevordering van de binnenlandse landbouw. In de praktijk moet dat resulteren in een Duitsland-bonus die via de afzet aan de landbouw volledig doorgegeven wordt.

De concentratie van de afzet binnen een handjevol grote ketens belet op dit moment passende contractvoorwaarden

“Veel landbouwbedrijven zijn aan de grens gekomen van wat ze kunnen dragen”, aldus de bond. “De concentratie van de afzet binnen een handjevol grote ketens belet op dit moment passende contractvoorwaarden. Tegelijkertijd wordt de sector, die zich ook in de Europese en internationale concurrentie moet handhaven, voortdurend met meer eisen belast.”

Uit lageprijzencultuur stappen

Van de retailers wordt voorts onder andere verlangd dat ze uit de constante lageprijzencultuur stappen. Hogere kwaliteits- en productiestandaarden moeten volledig worden betaald. Tevens pleit de federatie voor leveranciersrelaties waarop kan worden vertrouwd en meer ruimte in het mededingingsrecht voor de leveranciers.

Het eisenpakket volgt op een periode met blokkades van distributiecentra door meer activistische boerenorganisaties. Lidl en Aldi hebben al aangegeven met vertegenwoordigers uit de agrarische sector te willen praten over prijzen en de leveranciersbetrekkingen.

Verseput
Wim Verseput Freelance redacteur



Beheer