Bayer’s digitale tak rolt verder uit in Europa

Gebruik van het FieldView-account op een tablet in de cabine van een trekker bij het zaaien van een gewas. Foto: Bayer
Gebruik van het FieldView-account op een tablet in de cabine van een trekker bij het zaaien van een gewas. Foto: Bayer

In 2013 werd Climate Corp overgenomen door toenmalig Monsanto. Volgens CEO Mike Stern was dat een keerpunt in de wereld van precisielandbouw. Inmiddels bouwt het bedrijf zijn positie verder uit, ook in Europa en hopelijk over ongeveer een jaar in Nederland.

De digitale tak van Bayer, Climate Corporation, bouwt zijn positie wereldwijd verder uit. Europa is de nieuwste markt en een belangrijke groeimarkt voor het hoofdproduct van het bedrijf: FieldView. FieldView is een digitaal platform waarmee boeren inzicht krijgen in gegevens die op hun bedrijf worden gegenereerd. Doel is om op basis daarvan betere keuzes te kunnen maken. In Nederland wordt het product momenteel getest.

Alle data verzamelen op één plek

Op de dag dat bekend werd dat FieldView-gebruikers gemakkelijker data afkomstig van Horsch-machines kunnen uploaden in hun account, spreken we Mike Stern, de CEO van Bayer’s Climate Corp en hoofd van Digital Farming bij Bayer Crop Science. “De samenwerking met Horsch is een voorbeeld van het doel van FieldView: alle data van het agrarisch bedrijf verzamelen op één plek om op basis daarvan beter te kunnen boeren.” Monsanto, dat door Bayer werd overgenomen in 2016, kocht Climate Corp in 2013 voor bijna $ 1 miljard.

Betere beslissingen nemen

Climate Corp werd in 2009 opgericht door voormalig software- en dataspecialisten van hightechbedrijven, onder andere Google. In het begin focuste het bedrijf vooral op weergegevens. Inmiddels gaat het verder dan dat. Via FieldView, dat werd gelanceerd in 2015, worden data, bijvoorbeeld over opbrengsten en percelen, verzameld van verschillende bronnen, zoals machines. Op basis van al die gegevens moeten boeren betere beslissingen kunnen nemen.

Keerpunt in precisielandbouw

Volgens Stern was de overname door Monsanto een belangrijk keerpunt in de wereld van precisielandbouw. “Sindsdien heeft de hele digitalisering een vlucht genomen. De markt is geëxplodeerd. Miljarden dollars worden geïnvesteerd, duizenden start-ups zijn met het onderwerp bezig en er vindt veel innovatie plaats.”

Mike Stern is CEO van Bayer’s Climate Corp en hoofd van Digital Farming bij Bayer Crop Science. Foto: Bayer
Mike Stern is CEO van Bayer’s Climate Corp en hoofd van Digital Farming bij Bayer Crop Science. Foto: Bayer

Naast dat het volgens Stern positief te noemen is dat de markt zo snel groeit en er veel innovatie plaatsvindt, is het ook een markt die sterk gefragmenteerd is. “Dat is goed voor innovatie, maar lastig voor de boer. Boeren worden overweldigd en geconfronteerd met alles wat er is op het gebied van data en precisielandbouw. Heel veel data worden gegenereerd, maar het gaat erom dat je er praktisch iets mee kunt. Boeren zeggen: we hebben een plek nodig waar alles overzichtelijk bij elkaar wordt gebracht. Die bieden wij met FieldView.”

Boeren worden overweldigd en geconfronteerd met alles wat er is op het gebied van data en precisielandbouw

Bayer ziet Climate Corp als een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Niet voor niets is ‘digitale transformatie’, zoals Bayer het zelf noemt, naast innovatie en duurzaamheid een van de drie pijlers in de visie van Bayer Crop Science. “Digitalisering is een sleutelelement voor de toekomst van de landbouw”, aldus Stern. Met de digitale oplossingen zet Bayer nieuwe verdienmodellen op, al dan niet gecombineerd met de gewasbeschermingsmiddelen en zaden die Bayer verkoopt. “We moeten het als een geheel bekijken: we moeten waarde toevoegen voor de boer. Het gaat niet meer om volume, maar om waarde.”

Snelle aanpassingen

Het voordeel van digitale producten is dat ze snel aangepast kunnen worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen. “Voor de ontwikkeling van nieuwe gewasbeschermingsmiddelen zijn jaren nodig. Ook de goedkeuring kan jaren duren. Feedback op digitale producten kan snel verwerkt worden. Soms proberen we iets en dat blijkt niet te werken, dan is het voordeel dat software snel weer aangepast kan worden.”

Testen in Nederland

FieldView wordt wereldwijd gebruikt op z’n 60 miljoen hectare en is beschikbaar in 23 landen. Noord-Amerika is de belangrijkste markt, maar volgens Stern groeit het gebruik hard in landen in Latijns-Amerika en Europa. In Europa wordt FieldView in twaalf landen gebruikt op ruim 3 miljoen hectare. “Europa is een groeimarkt voor ons en die groei zien we er op dit moment ook duidelijk. Er is veel interesse onder boeren”, aldus Mike Stern. In Nederland is FieldView nog niet commercieel in gebruik, maar wordt wel getest door tien boeren. Met name de aardappelteelt heeft hierbij de aandacht. “In Noord-Amerika ligt de focus vooral op soja en mais. In Europa en in Nederland is de teelt meer divers en zijn aardappelen een belangrijke teelt. Met FieldView proberen we voor de aardappelteelt vooral van toegevoegde waarde te zijn in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Op basis van data kan de boer preciezer bepalen wanneer en waar hij moet spuiten.” Stern hoopt dat FieldView over ongeveer een jaar commercieel de markt op gaat in Nederland.

Toename digitaal communiceren

Punt van aandacht bij digitale producten blijft het data-eigendom. Iets dat overal ter wereld leidt tot discussie en zorgen, erkent ook Stern. “We doen niks met de data zonder toestemming van de boer. We gebruiken de data natuurlijk conform de lokale wetgeving, maar boeren zien ook dat de kracht van data ligt in het verzamelen en combineren ervan. Een voorbeeld: als we willen weten wat de invloed van het weer is op een bepaalde ziekte in planten, kunnen we dat niet zeggen op basis van één perceel of één bedrijf, wel op basis van gegevens van meerdere bedrijven.”

De topman van Climate Corp merkt dat door het coronavirus de bereidheid om digitale middelen te gebruiken, toeneemt. Ook onder boeren. “Boeren zijn door Covid-19 gedwongen met bijvoorbeeld hun leveranciers digitaal te communiceren. Ze komen er achter dat digitale middelen voordelen kunnen bieden. Een platform als FieldView profiteert daar van.”

Kloosterman



Beheer

3/3 artikelen over | Registreer voor meer artikelen