Beeldvorming via social media biedt boer kansen

Als deze column verschijnt, zijn we opnieuw in protest. Van alle kanten worden we als agrarische sector gewaarschuwd en bang gemaakt dat we de goodwill van de burger kwijtraken als we te pas en te onpas hinder blijven veroorzaken.

Volgens mij heeft het overgrote deel van de burgers veel begrip. Cruciaal voor het behouden van deze waardevolle steun is de beeldvorming over ons.

In 2001 gingen wij ook met een klein groepje veehandelaren de snelweg op. Destijds voor het behoud van de veemarkten. Aan burgers die in de file stonden, legden we uit dat de vrije marktwerking en het handjeklap om tot een eerlijke prijs te komen voor koeien, kalfjes en schapen zou verdwijnen, door het sluiten van deze eeuwenoude traditie. Iedereen die wij spraken, wenste ons veel succes. ’s Avonds op het nieuws zagen we alleen maar automobilisten die ons protest afwezen en boos waren dat ze te laat op hun werk waren.

Meer informatie via social media, minder via achtuurjournaal

De kracht van beeldvorming over onze strijd, wordt nog steeds bepaald door ‘de media’. Wat mijns inziens anno 2020 in ons voordeel kan werken, is de rol die de sociale media daarbij spelen. Anders dan in 2001 krijgen we veel meer informatie binnen via Facebook, Twitter en andere platforms en steeds minder via het achtuurjournaal. Daar liggen volgens mij kansen om de steun van de burger te behouden.

Alle Nederlandse maatregelen op elkaar gestapeld zorgen voor ons ongelijke speelveld

Wat onze grote uitdaging blijft, is de communicatie. Voor iemand die niet dag en nacht in de agrarische sector, werkt, woont en leeft, is het moeilijk te begrijpen dat eiwit, stikstof, fosfaat, glyfosaat, mest en een eerlijke prijs allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Alle Nederlandse maatregelen op elkaar gestapeld zorgen namelijk voor ons ongelijke speelveld. Dat maakt ons voedsel duurder dan voedsel dat uit de hele wereld ons land binnenkomt en niet aan de strenge kostprijsverhogende Nederlandse wetten en regels hoeft te voldoen. Dat is de kern waardoor onze eigen overheid ons bestaansrecht afpakt.

Sterk communicatieplan nodig

Ik ben ervan overtuigd dat iedere burger en consument van Nederland daar begrip voor heeft als we dat duidelijk kunnen uitleggen. Sterker nog, wanneer zij achter ons staan, heeft de minister geen schijn van kans.

Om deze kansen ten volle te benutten, zijn twee dingen van groot belang. Ten eerste eensgezindheid; het Samen Sterk waar ik heilig in geloof. Het tweede is een sterk communicatieplan. Eerlijk gezegd vrees ik dat het laatste het meest eenvoudig is, want de eenheid is momenteel nogal ver te zoeken.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.