Beetje bang voor vervangers vlees en zuivel

26-04 | |
Vergaderboer Columnist
Foto: Canva
Foto: Canva

Er is gelukkig een markt voor onze producten, maar richten we ons wel voldoende op de markt? We moeten onze coöperaties vragen hoe ze denken over de toekomst van melk en vlees.

De RMO haalt de melk op, de kuikens gaan naar de slachterij, de varkens worden opgehaald en geslacht. Dan houdt onze bemoeienis op. De verwerker moet maar zien wat hij ermee doet.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Steeds meer. In korte ketens proberen boeren hun producten aan de man te brengen. Of via thuisverkoop het eigen product tot waarde brengen. Maar dat zijn nog steeds uitzonderingen, althans gezien in het licht van de totale opbrengst van de landbouw. Kortom, we produceren een grondstof en daar moeten anderen de markt mee veroveren en bedienen. Niks mis mee, anderen kunnen dat wellicht beter. Daar hebben we onze coöperaties en handelaren voor.

Vegetarische Slager

Verstaan die echter altijd de markt? Ik word soms een beetje bang voor de markt van de vervangers van vlees en zuivel. Dat is van de laatste tijd. Ik haalde altijd mijn schouders op en dacht dat de kipstuckjes en gehacktballetjes niet konden tippen aan onze pure producten. Tot Jaap Korteweg zijn Vegetarische Slager voor dertig miljoen verkocht aan Unilever. En ik kortgeleden in een supermarkt zag dat er veel ruimte was ingeruimd voor de vleesvervangers, die royaal werden aangeboden. In het zuivelschap hetzelfde beeld met plantaardige melk en yoghurt. Amandeldrink en sojamelk, maar ook havermelk, waar ik nog nooit van gehoord had.

Deze vervangers zijn ook voor de supers aantrekkelijk. De omzet steeg in volume de laatste twee jaar met 35%. De verkoopwaarde met 50%. Het zijn dus duurdere producten, waarbij de conclusie past dat er meer aan verdiend wordt. Niet voor niets staan ze op ooghoogte in de schappen van de supermarkt. Dat is de beste plek en er is veel keuze.

Dat is de commerciële kant. Die is gestoeld op de ideële. De maatschappelijke beweging waarin de producten van de boer worden neergesabeld als milieuvervuilend en dierenkwellend heeft zijn invloed. Dat voelen de supers haarfijn aan. Vandaar de grote aandacht voor deze producten.

Rabo stimuleert duurzaam en neemt afstand van de gangbare boer

Rabobank

Er zijn ook ondernemers, die zeggen uit idealisme te handelen, maar wel de eurotekens in de ogen hebben. Zoals de oprichter en mede-eigenaar van Rival Foods, Birgit Dekkers. Die schreeuwt van de daken dat we minder vlees moeten eten. Haar nieuwe bedrijf werkt aan vleesvervangers, die veel lijken op echt vlees. Vorig jaar won ze er de Rabobank Duurzame innovatieprijs mee.

Een teken aan de wand. Rabo stimuleert duurzaam en neemt afstand van de gangbare boer. De supers breiden schappen van de vervangers uit. Korteweg is nu bezig met kaas te maken, zonder melk te gebruiken.

Kunt u begrijpen dat ik een beetje ongerust ben over al deze bewegingen? En wat doen wij? Ik zag in de schappen van de supermarkt alleen producten van Valess liggen, van FrieslandCampina. Dit samen met het bericht dat Cono geen dierstremsel meer gebruikt, maar vegetarisch, zet me tot nadenken. Want ondertussen breiden AH en A-ware de duurzame zuivellijn uit. En Vion maakt namaakvlees. Maar doen we genoeg?

We moeten onze coöperaties vragen hoe ze denken over de toekomst van melk en vlees. En in hoeverre ze inspringen op de vraag naar vervangers van melk en zuivel. Daar dient op de ledenvergaderingen meer informatie over worden gegeven.

Vergaderboer Columnist

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.