Doorgaan naar artikel

Bel Group lanceert kaasalternatieven gemaakt met precisiefermentatie

De Franse Bel Group brengt vanaf 1 januari de eerste kaasalternatieven op de markt die gemaakt zijn met zuiveleiwitten uit precisiefermentatie.

precisiefermentatie premium

Boursin is een van de merken van Bel. Door de wei-eiwitten van Perfect Day toe te voegen, krijgen de kaasalternatieven eigenschappen, zoals romigheid en smaak, die meer lijken op de kaasproducten dan wanneer er alleen plantaardige ingrediënten worden gebruikt - Foto: Canva/gyro

De Franse Bel Group brengt vanaf 1 januari de eerste kaasalternatieven op de markt die gemaakt zijn met zuiveleiwitten uit precisiefermentatie.

De producten komen op de Amerikaanse markt, waar verkoop van dergelijke producten is toegestaan. Voor ontwikkeling van de kaasvervangers werkte het bedrijf samen met Perfect Day, één van de leidende bedrijven in precisiefermentatie voor zuiveleiwitten. Bij deze techniek worden micro-organismen (schimmels, gisten en bacteriën) ingezet om melkeiwitten te produceren.

Samenwerkingen in precisiefermentatie

Eerder dit jaar maakte Bel al bekend samenwerkingen aan te gaan met de Franse start-up Standing Ovation en de Amerikaanse start-up Superbrewed Food voor de productie van eiwit uit precisiefermentatie. Naast deze samenwerkingen voor onderzoek, wil Bel de ontwikkeling en vermarkting van producten met alternatieve eiwitten versnellen. De samenwerking met Perfect Day draagt daar aan bij.

Drie varianten roomkaasspreads

De producten die verkocht zullen worden, vallen onder het Nurishh-merk dat zich specifiek toelegt op plantaardige kaasalternatieven. Het gaat om drie varianten roomkaasspreads. Door de wei-eiwitten van Perfect Day toe te voegen, krijgen de kaasalternatieven eigenschappen, zoals romigheid en smaak, die meer lijken op de kaasproducten dan wanneer er alleen plantaardige ingrediënten worden gebruikt.

Ryan Pandya, CEO en medeoprichter van Perfect Day, over de samenwerking: “Deze aankondiging markeert een belangrijke stap in ons doel om steeds meer consumenten te laten zien wat onze innovatieve proteïne hen te bieden heeft. Het partnerschap van een toonaangevende groep als Bel, met zijn unieke kaasexpertise, stelt ons in staat om onze vriendelijkere, groenere impact te versnellen.”

Volgens Cécile Béliot, CEO van de Bel Group, is het de rol en verantwoordelijkheid van Bel als grote speler in de voedingsindustrie om ‘innovaties te creëren die het voedsel van morgen vorm zullen geven’.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin