Beleggers Unilever klagen over ongezonde producten

20-01 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Levensmiddelenbedrijf Unilever ligt onder vuur, omdat het volgens beleggers te weinig doet om gezonde voeding te promoten.

Daarover is onder andere kritiek van artsen. Een groep beleggers roept de onderneming op om doelen te stellen om het aandeel gezonde voedingsproducten dat wordt verkocht te vergroten. Volgens de klagers presteert Unilever, dat merken als Ola, Ben & Jerry‘s, Unox en Knorr bezit, op het gebied van duurzame promotie slechter dan branchegenoten. Ook een bedrijf als Unilever kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het aanpakken van volksgezondheidsproblemen, zoals obesitas, zonder dat dit ten koste gaat van de winst.

Onderdeel Foods and Refreshments

Unilevers onderdeel Foods and Refreshments, dat producten met een hoog suikergehalte omvat zoals ijs van Magnum en Ben & Jerry‘s, is een belangrijke motor voor de omzet van het bedrijf. Het onderdeel genereert ruwweg 40 % van de totale opbrengsten van het concern, zo staat in een verklaring van de investeerdersgroep.

Het Access to Nutrition Initiative, een organisatie voor voedingsbedrijven, stelde vorig jaar vast dat minder dan een vijfde van Unilevers omzet van voedingsmiddelen en dranken afkomstig was van gezonde producten. Dergelijke producten maakten volgens de organisatie 60% van de omzet uit bij Danone en 40% bij Nestlé.

Langetermijnstrategie voor voeding en gezondheid

Unilever zegt in een reactie blij te zijn met de constructieve dialoog die met investeerders is gevoerd. Het bedrijf zegt hun overtuiging te delen dat het belangrijk is om een langetermijnstrategie voor voeding en gezondheid te hebben, en om doelstellingen te publiceren. Unilever zei ook een andere kijk te hebben op de maatstaven die bij de kritiek worden gehanteerd.

GlaxoSmithKline

De kritiek volgt kort op de mislukte poging van Unilever om de consumentendivisie van GlaxoSmithKline over te nemen. Die stap werd door de markten als een misstap bestempeld. Eerder klonk er ook al kritiek van Terry Smith, een van de grotere aandeelhouders van Unilever. Volgens hem is Unilever te veel bezig met het tonen van zijn groene ambities dan dat het zich bezighoudt met de algehele bedrijfsvoering.

ANP Algemeen Nederlands Persbureau


Beheer