België wil met frites en technologie naar China

22-11-2019 | Laatste update op 13-01 | |
Archiefbeeld van productie van frites bij Aviko. - Foto: Jan Willem Schouten
Archiefbeeld van productie van frites bij Aviko. - Foto: Jan Willem Schouten

Belgapom wil met frites in China aansluiten op de eetcultuur van street food daar. Nu is de fritesexport naar China nog bescheiden.

Belgapom, de Belgische aardappelfederatie, wil tijdens de handelsmissie in China de Chinezen frites leren eten. China is nu al de grootste producent van aardappelen, goed voor meer dan een kwart van de wereldproductie. Maar qua consumptie hinkt het land ver achterop. Door te focussen op de frites, sluit men aan bij de Chinese eetcultuur van ‘street food’.

Meer focus op aardappel

De Chinese overheid focust zelf ook steeds meer op de aardappel. De teelt ervan is immers veel duurzamer dan rijst of tarwe (voor noedels): er is minder water nodig en minder ruimtebeslag. “Voor België ligt hier een kans om de kennis en innovatie die we hebben opgebouwd rond aardappelteelt met de Chinezen te delen”, zegt Romain Cools van Belgapom. Onder meer het Vlaams instituut voor Technologisch Onderzoek (Vito) is bezig met ‘remote sensing‘-technologie, waarbij de oogst en weersomstandigheden met satellieten of drones worden gevolgd. En ook op het vlak van export biedt de toenemende focus van China op aardappelen kansen. België is de grootste exporteur van diepvriesfrites ter wereld. Maar de export naar China blijft tot nu toe erg bescheiden, met zo’n 25.000 à 30.000 ton per jaar.

Twee jaar durende promotiecampagne

In 2020 start Belgapom een twee jaar durende promotiecampagne voor de Belgische frites, opgehangen rond ‘James Bint’, een vette knipoog naar ‘James Bond’. Volgend jaar vindt in Kortrijk de tweejaarlijkse Interpom-conferentie plaats, de grootste indoorbeurs rond de waardeketen van de aardappel, en daar wordt voor het eerst een Chinese delegatie uitgenodigd door Belgapom. Ook Vlam, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, wil dat consumenten wereldwijd de Belgische frites als dé referentie zien voor kwaliteit. “Dit wordt onderbouwd door hen te informeren over onze frietcultuur in de brede zin: van uitstekende aardappelteelt over een verwerkende industrie die tot de beste ter wereld behoort, tot de tradities en authenticiteit van Belgische frieten”, klinkt het.

Eerste Belgische frituur

Twee Belgische ondernemers zijn bovendien van plan om een eerste Belgische frituur te openen in China. Die komt in de stad Guangzhou, onder de noemer ‘Lucky Belgian Fries’. “Hopelijk wordt het een succes, want het is niet makkelijk om de juiste producten te vinden”, legt Cools uit. Zo mag er geen ossenwit worden ingevoerd en moeten de Belgen ook op zoek naar een geschikte aardappelvariëteit. Enkele jaren geleden probeerde een andere Belg ook al onze nationale trots in China te slijten, toen in Shanghai, maar dat werd geen succes.

Opmerkelijke initiatieven

De fritescampagne is onderdeel van een Belgische economische missie naar China die loopt van 17 tot 22 november. Het is nu al duidelijk dat een aantal opmerkelijke initiatieven de export van een breed gamma aan Belgische voeding en dranken, waaronder fruit, diepvriesaardappelproducten, bier, chocolade en koekjes en andere voedingsproducten naar China zullen boosten.

Nieuwe impuls

De missie voor een nieuwe impuls aan de export van groenten en fruit. Dat is zeer welkom, omdat de zware negatieve impact van de Ruslandboycot nog steeds erg voelbaar is voor de Belgische fruitsector.

Vilt Vlaams infocentrum land- en tuinbouw



Beheer