Belgische Colruyt heeft last van zware concurrentie

15-06 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Het Belgische retailbedrijf Colruyt heeft te kampen met een sterk toegenomen concurrentie, zowel op het vlak van prijs als promoties.

“De laatste maanden werden gekenmerkt door prijsstijgingen waarbij de groep deze zo beperkt mogelijk probeert te houden voor de consument, door verzoeken tot prijsstijgingen grondig te analyseren en in overleg te gaan met de leveranciers. Colruyt bleef haar merkbelofte waarmaken, door haar laagsteprijzenstrategie consistent toe te passen.”

Colruyt houdt aandeel op 30%

Dat schrijft Colruyt Groep in het verslag over het boekjaar tot eind maart. In die periode werd een winst geboekt van € 288 miljoen, dat was 31,8% minder dan een jaar eerder. De omzet nam wel met 1,2% toe naar € 10,049 miljard. Wordt brandstof niet meegerekend, dan daalde de omzet met 2%. Op de Belgische markt voor supermarkten houdt het bedrijf een aandeel van ruim 30%. Verder namen de operationele kosten licht toe door onder meer hogere energie- en personeelskosten, met name in de laatste maanden van het boekjaar, en investeringen in medewerkers en in eigen merk producten.

Meer diversifiëren

Colruyt probeert de zaken wel steeds meer te diversifiëren. Het bedrijf is al actief in de energiesector, met onder meer tankstations voor waterstof en windenergie, en heeft recent ook een specialist in document- en communicatiemanagement, een modebedrijf en een fitnessketen overgenomen. De non-food omzet kwam daarmee in het afgelopen boekjaar een derde hoger uit dan een jaar eerder. Verder verwacht de groep dat de winst over het lopende boekjaar door de sterk stijgende inflatie opnieuw lager zal uitkomen. Als reactie hierop kondigen het bedrijf aan dat zij hun eigen thuisbezorgdservice lanceren.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer